5 tipů jak přežít běžeckou pauzu po sezoně

4. 12. 2018

Prosinec, vánoce, pro někoho konec běžecké sezony a vytoužená pauza. Někdo pokračuje vesele dál. Dáváte si také nějakou po sezonní pauzu od běhání? Na týden, 14 dní nebo déle?

Já to zkouším od začátku prosince. Mám v plánu 14 denní pauzu od běhání. Řeknu vám, je to hodně těžké. Projdu si na Facebooku běžecké skupiny a Instagram, všude samý běžci, první sníh, adventní výzva. Ale odolávám.

Ale nohy si potřebují odpočinout, zejména okolo kolen jsem již cítil určité přetažení.

I u hobby běžce, který vyběhne 3-4 x týdně, je pohybový aparát namáhán a je v určitém stereotypu zátěže svalových skupin. Odpočinek je potřeba.



Proč po sezónní volno?

V odborné běžecké literatuře, na běžeckých blozích a časopisech se dočtete, že po sezónní přestávka je potřebná. Nohy a hlava si potřebují oddechnout. Vypustit páru.

U nohou je to pochopitelné, ale proč hlava? Možná si to nechcete připustit, ale naběhání pořád myslíte. Na jaký závod se přihlásit? Jak trénovat? Jak se zlepšit? Kde se příště při běhu vyfotím? Ne, vážně. Je potřeba si odpočinou fyzicky i duševně.

Chvilku zaměřit pozornost jiným směrem. Kvalitní regenerace vás posune dále. Víte, kdy běžec nejčastěji začne stagnovat? Zde jsou hlavní důvody:

  • Při ztrátě motivace – například po zvládnutí nějakého velkého cíle, třeba po uběhnutí maratonu. Hlava řekne, tak a mám to za sebou a vypíná. Co dál?
  • Když běháte stále stejně – stejný nebo podobný okruh, vzdálenost, podobné tempo.
  • Při nedostatečné regeneracitělo potřebuje po výkonu odpočívat. Dopřejete mu čas na zotavení? Pokud ne, vyčerpáváte rezervoár sil. Tělo nemá z čeho brát.

5 tipů jak přežít běžeckou pauzu po sezoně

Co dělat ve volnu a nezbláznit se? Zde je slíbených pět tipů:

1. Vyléčit všechna zranění

Udělejte si inventuru těla. Kde vás co bolí a táhne? Zaměřte se na vyléčení všech zranění a dysfunkcí. Pokud zranění žádá delší léčení než předpokládaná 14 denní pauza, je nutné pauzu prodloužit až do úplného vyléčení. Nic se nesmí uspěchat. Nedoléčené zranění se velmi rychle vrátí.

2. Alespoň týden nemyslet na běhání

Čas, který jste věnovali běhu, zaměřte jiným směrem. Před vánoci je to jednoduché. Nakupte dárky na vánoce ( Tipy na dárky naleznete zde >> 33 tipů na dárky pro sportovce ).

Čtěte si. Jděte za kulturou. Bavte se s přáteli, ale na chvilku vynechejte myšlenky na běh.

3. Regenerace

Zajděte si na masáž, do sauny, na pedikúru. Nechte o své tělo pečovat. Udělejte z toho tradici, naučte se o své tělo pečovat pravidelně. Choďte na masáže alespoň 1-2x za měsíc, vyzkoušejte více druhů masáží.

4. Vyzkoušejte jiný sport

Být úplně bez sportu nemusíte. Zkuste něco jiného. Zapojte jiné svaly, jiné části těla. Jděte si zaplavat. Choďte na jógu, na pilates. Posilujte, ideálně střed těla tzv. core. Posílený střed těla vám pomůže k lepšímu běžeckému stylu.

Dejte šanci doplňkovým sportům po celý rok.

5. Zaměřte se na stravu

Když řeknu, zaměřte se na stravu, tak nemyslí, abyste neřízeně konzumovali vše, co uvidíte. Samozřejmě si dejte něco, co si v průběhu sezony odpíráte, ale jak se říká, všeho z mírou.

Chcete najet na nový způsob stravování? Na to je po sezonní pauza ideální. Postupně si na nový systém a stravu zvyknete, tělo se přizpůsobí a po pauze budete postupně přidávat tréninkové zatížení. Tělo na to zareaguje.

Moje hromada pomůcek je připravena

Co plánuji já

Číst, zrýt zahradu ( mám na zahradě velký časový zklus ). Protáhnout tělo při józe, posílit střed těla.

Mým hlavním náčiním na odpoledne bude rýč, pokud počasí dovolí. Mám připravený posilovací závěsný systém, balanční pomůcky, různé posilovací gumy a podložku na jógu. Cvičím hlavně vlastní vahou těla, žádné činky.

Ke konci odpočinkového času začnu plánovat novou sezonu. Chci si udělat tréninkový plán a začít trénovat více podle nějakého řádu. Dlouho jsem se tomu bránil, ale chci to vyzkoušet a zjistit, jak to funguje, jaké bude zlepšení. A za druhé mám v plánu v roce 2019 zvládnout novou ultra distanci, chci v závodě pokořit hranici 100 km. Na to už jen takové odpolední pobíhání nestačí.

Jak začít běhat po pauze

Zde je rada jednoduchá. Nepřežeňte to. Postupně přidávejte zatížení, první týdny po pauze buďte trpělivý. Petr Vabroušek na webu triatlony.com radí:

„Návrat do běžného tréninku pak samozřejmě nemůže být skokový. Snažte se dodržovat pravidlo maximálně 20% přírůstku v celkovém týdenním objemu a intenzitě.“

Jaké máte plány na příští rok vy? Běháte stále bez přerušení nebo si dopřeje od běhání delší odpočinek?



Sluchátka AfterShokz

12. Outdoorová kamera

Tyto kamery jsou vhodné pro natáčení různých sportovních a akčních aktivit. Hodí se při běhu, ideálně v horách. Pro překážkové závody, na kolo, na lyže, na plavání a surf.

Díky jejich velkému příslušenství se mohou použít i do vody, mají různé držáky na helmu, kolo, na selfie tyče.

Bohatost příslušenství je jedním se základní věcí, kterých si všímat při výběru outdoorové akční kamery. Důležité jsou také technické parametry rozlišení: Obecně platí – čím větší rozlišení, tím lepší kvalita videa.

Velikost displeje, stabilizace obrazu, ovládání kamery a komunikace s dalším zařízením.

Na čele pelotonu akčních kamer je Go Pro, aktuálně s modelem GoPro Hero 10.

Kvalitní akční outdoorové kamery nabízí značky: DJI (například model DJI Action 2 Dual-Screen Combo), Insta 360, zajímavou alternativou, co do kvality a financí, jsou značky: NiceBoy, Yi nebo Lamax.

Cenová relace: 1000–16 000 Kč

13. Masážní pistole

Masážní pistole, hit posledního roku.

Regenerace je pro úspěch ve sportu stejně důležitá jako samotný trénink. Kdo ji podceňuje, tak …, nechme strašení. Správný odpočinek, sauna, masáže, doplňkové cvičení a posilování? Ano, jasně. K základní pomůckám pro domácí regeneraci patří, v tom výběru již uvedený, masážní válec.

Technologie jdou stále dál. Masážní pistole jsou stále oblíbenější.

Použití masážní pistole je velice snadné. Stačí jen přístroj zapnout a přiložit k místu, které vás bolí.

Masážní pistole pomáhá zmírnit svalové napětí a ztuhlost, zvyšuje rozsah pohybu a současně zlepšuje cirkulaci a průtok krve.

Cenová relace: 1 590–16 000 Kč

14. Běžecký kemp

Běhání v partě nadšenců pod dohledem trenérů. Ráno a odpoledne běh, večer přednášky, vše doplněno různými radami pro trénink, výživu a regeneraci.

Pořádají se v českých horách (Krkonoše, Jizerky, Šumava) i v zahraničí ( Tatry, Alpy ). Většinou jde o prodloužený víkend, 3-5 dní. Za mne super dárek pro běžeckého nadšence.

a další …

Pro milovníky jógy je také pořádáno mnoho celo-víkendových akcí.

Cenová relace: 3500–15000 Kč

15. Test v laboratoři

Zátěžový běžecký test prováděný v běžecké laboratoři zjistí aktuální formu, zdraví a kondice. Určí se tréninkové zóny a běžci získají další doporučení.

Nejčastější je zátěžový test laktátové křivky.

Kde zjistit více a objednat:

  • Vital-praha.cz
  • triexpert.cz
  • SALMING RUNLAB – salming.cz

a další

Cenová relace: 1700–4000 Kč

16. Sportovní výživa a doplňky

Zde bych řekl, že jde o další záchytnou kategorii dárků pro sportovce. Je zde velmi široká nabídka. Od specialit, jako jsou proteiny, BCAA a další podobné suplementy, přes různé gely a tyčinky, až k vitamínům a různým doplňkům stravy.

Ideální je okouknout, co váš sportovec již jít a bere za doplňky. Není nic jednoduššího, než mu zásoby doplnit.

Velmi dobře hodnocen je přípravek Edgar. Běžci mají v oblibě gely a tyčinky Clift, GU, nově se také hodně dostává do obliby značka Maurten. 

Já si také oblíbil tyčinky a věci od Enervitu a firmy Penco. Dobré zkušenosti mám se shopem a věcmi od Namaximum.cz a doplňků od Blendea.cz

Poslední má výborná zkušenost je s výrobky Protein&Co.

Pro milovníky müsli, sušeného ovoce a oříšků je velmi dobrá služba Mixit, kde si můžete namíchat své müsli, tak jak budete chtít. Mají také müsli tyčinky, čokoládu a další pochoutky.

Cenová relace: 30–1500 Kč

17. Běžecký pás

Běžecký pás je, tak trochu, samostatná kapitola mezi běžeckým vybavení. I když se dá mnoho běžeckých pásů velmi jednoduše složit, stejně nějaké místo zaberou. Zároveň jde o větší investici.

Když si s výběrem nového běžeckého pásu dáte záležet, získáte výbornou pomůcku při cestě za získáním štíhlejší postavy a lepší kondice. Ještě předtím, než se pustíte do prohlížení jednotlivých modelů, ujasněte si odpovědi na tyto otázky:

  • Kolik místa máte k dispozici?
  • Budete pás opravdu pravidelně využívat? A spíše pro chůzi, nebo vyloženě pro běh?
  • Poslouží pouze pro vás, nebo i pro další členy rodiny?
  • Bez jakých funkcí a vlastností se neobejdete?
  • Jaký máte rozpočet?

Běžecký pás je dobrá pomůcka pro běžce, zejména za špatného počasí a v zimě, kdy se často nechce jí ven nebo je mnoho sněhu. Běžecký pás je vhodný také pro zahřátí před domácím fitness cvičení nebo naopak, jako uvolnění po cvičení, hodí se také pro cardio cvičení.

Více o tom, jak vybrat pás se dočtete v článku: Jak vybrat běžecký pás.

Velký výběr běžeckých pásů najdete v shopu Insportline.cz, pěkný výběr je také na Alza.cz. Pásy s dobrou cenou, tzv. dobrým poměrem cena/kvalita, jsou k dispozici v Decathlonu.

Cenová relace: 5 000 – 170 000 Kč

Přečtěte si také

Pin It on Pinterest

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Snažíme se poskytovat služby v co nejvyšší kvalitě, proto naše stránky využívají technologii cookies. Většina internetových prohlížečů je automaticky nastavena tak, aby byly soubory cookies příjímány. Změnu můžete provést v nastavení svého prohlížeče.

Zavřít