Návod: Jak vybrat elektrokolo

2. 2. 2020

Kromě cyklistů na běžných kolech je stále častější potkat lidi, kteří využívají výhod moderních elektrokol. A není se čemu divit, protože mohou nabídnout pohodlnou jízdu i skvělý sportovní zážitek.

Nové technologie umožnily téměř masovou výrobu městských, horských, crossových i silničních elektrokol. A zdaleka nejde pouze o kolo pro lenochy, kterým se nechce šlapat, jak je elektrokolu mylně přisuzováno.

Jde o moderní způsob dopravy a také o moderní sportovní prostředek. Potvrzují to i výsledky studie časopisu Transport Research Interdisciplinary Perspectives. Podle studie uživatelé elektrokol pohyb mají, a dokonce procvičují své tělo více než uživatelé kol mechanických. Po porovnání energetického výdeje, času stráveném jednotlivými aktivitami ( jízda na klasickém kole a elektrokole, chůze, běh a další ) a vzdálenostmi, které při nich urazili, vědci zjistili, že jezdci na elektrokolech měli průměrně více pohybové aktivity než uživatelé klasických kol.

Majitelé elektrokol dokáží na takovém kole vydržet déle a ujedou i delší vzdálenost.

Sportovní ambice elektrokol potvrzuje i Mezinárodní cyklistická unie UCI, která v loni uspořádala v rámci Mistrovství světa horských kol také první závod MTB e-biků.




p

Co je elektrokolo?

Elektrokolo je „upravené“ klasické jízdní kolo, které pomocí systému elektrického pohonu pomáhá uživateli v jízdě. Elektro-pohon je schopen doplňovat sílu, kterou vynakládáte při šlapání. Ano, na elektrokole se musí šlapat, elektrokolo bez šlapání nejede. Díky tomu můžete jet v porovnání s klasickým kolem pohodlněji, jednodušeji a bez větší námahy.

Jaké jsou jejich největší výhody? Elektrokola umožňují delší výlety, zdolávání i složitějšího terénu a zpřístupňují cykloturistiku i pro méně zdatné cyklisty. Zároveň umožňují snadné cestování po městech, například za nákupy nebo do práce.

Výhody elektrokol

  • Vyrovnává výkonnostní rozdíly mezi partnery
  • Pomoc při jízdě do kopce
  • Pomoc při jízdě v terénu
  • Ideální pro aktivní seniory
  • Jízda bez námahy
  • Moderní design elektrokol
  • Ekologický provoz

Nevýhody elektrokol

  • Vyšší hmotnost
  • Vyšší cena
  • Náročnější údržba

Říkáte si, že jich ve městech moc nevidíte? To ale není chyba elektrokol, ale chybou nedostatečné infrastruktury. V tomto velmi zaostáváme za Německem, Nizozemím, Dánskem a dalšími státy.

Ale rychle zpět k elektrokolům. Ať již k elektorokolům přistupujete tak či onak, věřte, že se prosazují čím dál více. A jejich prodeje stále rostou. Podle statistik prodejců bylo za rok 2019 elektrickým pohonem vybaveno každé čtvrté prodané kolo.

Je jen na vás, až si elektrokolo vyzkoušíte, jaký na něj budete mít názor. Nechci elektrokola nějak vyzdvihovat nebo naopak zatracovat. Berme elektrokolo jako další prostředek, jak se hýbat.

Záleží jen na vás, jak je budete využívat a jaký model si vyberete. S tím může pomoci i následující Návod: Jak vybrat elektrokolo

Co si promyslet před výběrem elektrokola

Dnešní nabídka elektrokol je velmi rozvinutá, takže se můžete rozhodovat mezi různými typy. Pro zúžení výběru je vhodné zodpovědět si čtyři následující otázky.

V jakém terénu budete s elektrokolem jezdit?

Dopravní prostředek nebo sportovní pomůcka? Město a cesty do práce a na nákupy? Cyklo výlety na silnici, šotolině a v lehkém terénu? Terén, hory, kopce?

Jak daleko chcete jezdit?

Zde budete řešit hlavně kapacitu baterie a další příbuzné parametry

Jaký typ rámu na kole upřednostňujete?

Potřebujete vyřešit: Pánský a dámský rám? Velikost ránu a jeho konstrukci?

Jaký máte rozpočet pro nákup elektrokola?

Kvalitní elektrokolo již vyžaduje nějakou finanční investici.

Na městské elektrokolo budete potřebovat 20-40 tisíc. Pro cesty do přírody a delší cyklovýlety počítejte s výdajem na elektrokolo s 30-50 tisíci a na terénní ( horská ) e-kola si připravte 45-70 tisíc, pokud má být eMTB celo-odpružené, tak i více. V každé kategorii seženete i levnější, ale to sebou nese možné potíže s kvalitou a výdrží jednotlivých komponent.

Pokračujte dále ve čtení, dále najdete podrobnosti k výběru elektrokola.

Typy elektrokol

Elektrokola je možné rozdělit na několik typů podle toho, pro jaký terén a použití jsou určená. Dělí se podobně jako klasická kola. Celková konstrunkce a vybavení se pro každý typ elektrokol liší a jsou plně přizpůsobena pro jejich hlavní způsob využití.

Zde je důležité znát odpověď na první dvě otázky: Kde budete jezdit a jak daleko? Na horském kole cestu po městě zvládnete, ale při použití Citi e-biku budete při jízdě v kopcích a v terénu trpět.

Městská elektrokola

Pohodlné sezení a jednoduché ovládání patři mezi hlavní výhody elektrokola určeného pro městský provoz. Jsou určena hlavně pro jízdu na silnici a zpevněném povrchu. Zvládnou i prašnou příjezdovou cestu, ale do horského terénu většinou nepatří. Pružení je méně výrazné a k dispozici je méně rychlostních převodů.

Součástí městského kola ( Citi e-bike ) bývá nejrůznější příslušenství v podobě nosiče, košíku a podobně. Samozřejmostí bývají širší blatníky, světla a odrazky. Některá městská kola mají plně zakryté řetězy, aby nedocházelo k ušpinění kalhot či sukní v případě dam. Jde o ideální volbu, pokud hledáte dopravní prostředek pro cestování do práce, na menší nákupy a podobně.

Pohodlný posed a nastupování

⇒ Pro silnice a městské cyklostezky

⇒ Ideální na cesty do práce a na nákupy

⇒ Velké množství různého příslušenství jako jsou nosiče a košíky

⇒ Nižší cenová kategorie

Trekingová a crossová elektrokola

Tento typ elektrokol je ideální pro univerzální použití. Hodí se pro jízdu v lehkém terénu i na silnicích. Umístění sedla zajišťuje dostatečně pohodlné sezení a odpružení bývá jemnější. S tímto elektrokolem vyrazíte na výlet, ale i pohodlně dojedete například do práce.

Mezi trekingovými elektrokoly je velký výběr, kdy se konkrétní modely liší základními parametry a přítomností nejrůznějších doplňků, jako jsou nosiče, blatníky, světla a podobně.

Crossové elektrokolo může být s vysokým dojezdem nebo s rychlonabíjením pro extra dlouhé trasy. Tomuto typu kola se také někdy říká cestovní kolo.

Ideální pro kombinaci cest po městě a cyklo výlety

⇒ Pro silnici a lehký terén

⇒ Pohodlné sezení a mírné odpružení

⇒ Nižší a střední cenová kategorie

Horská elektrokola

Horská elektrokola seženete i pod označením eMTB (jako e-mountain bike). Svou konstrukcí jsou určena hlavně pro jízdu ve složitějším terénu. Většina modelů nabízí odpružení a silné kotoučové brzdy. Typické jsou široké pneumatiky s hlubším vzorkem. Horské e-biky jsou nejsportovnější varianta mezi elektrokoly.

I s horským kolem můžete jezdit po silnici, takže pokud máte v plánu občas vystřídat terén, hodí se pořízení horského elektrokola s přepínačem pro on-road a off-road režim nastavení. Díky tomu se upraví výkon motoru, takže kolo bude splňovat nároky pro provoz na pozemní komunikaci.

Na výběr jsou klasická horská kola i špičkové modely celoodpružených horských kol.

Kvalitní odpružení a brzdy

⇒ Pro vyjíždky do terénu a do hor

⇒ Nejsportovnější varianta elektrokola

⇒ Vyšší cenová kategorie

Skládací elektrokola

Jak už název napovídá, jde o skládací elektrokola nenáročná na prostor pro uložení. Hodí se pro lidi žijící v bytech bez možnosti skladování většího elektrokola. Dobře poslouží pro jízdu na kratší vzdálenost. Bývají dělaná hlavně pro zpevněné povrchy a silnice, což z nich dělá skladnou variantu městského kola.

Variabilita

⇒ Snadné skladování, nenáročné na prostor

⇒ Ideální kolo do karavanu

⇒ Pro jízdu po městě a na kratší vzdálenosti

Silniční elektrokola

Ano už se dělejí i elektro silničky. Silniční elektrokola jsou nejnovější kategorií mezi e-biky.

Se silničním elektrokolem se nemusí bát delších výjezdů, s dopomoci nyní umožňují i netrénovaným cyklistům držet tempo s trénovanými ve stoupáních.

Mají dobré jízdní vlastnosti jako běžná silnička. Většinou vychází geometrií z pohodlnějších endurace modelových řad silničních kol, či gravelbiků, a jsou osazeny širšími pláštěmi.

Pro silnici

⇒ Osazení kvalitními komponenty

⇒ Vyšší cenová kategorie

⇒ Zatím jsou málo rozšířené

Jak a podle čeho vybrat elektrokolo

Po promyšlení, jaký typ elektrokola pro vás bude nejvhodnější, přichází na řadu výběr konkrétního modelu. Pro maximální spokojenost s novým elektrokolem si nezapomeňte ověřit následující parametry.

Kapacita baterie a délka dojezdu

Protože elektrokola pro činnost motoru využívají energii uloženou v bateriích, ovlivňuje kapacita baterie maximální délku dojezdu. Jde o vzdálenost, kterou je elektrokolo schopno urazit do dalšího nabití. Myslete i na to, že maximální dojezd je ovlivněn i celou řadou dalších faktorů, jako jsou kopcovitost terénu, hmotnost jezdce, protivítr a podobně. Některé lepší modely elektrokol nabízí možnost rekuperace energie při brzdění, čímž se dá prodloužit možný dojezd.

Orientační tabulka dojezdu elektrokola s ohledem na kapacitu baterie:

40 – 70 km na jedno nabití (kapacita baterie 9AH – 11AH, motor v náboji kola)

70 – 90 km na jedno nabití (kapacita baterie 11AH – 13AH, motor v náboji kola)

90 a více na jedno nabití (kapacita baterie 13 -16AH, motor náboji kola)

70 – 140 km na jedno nabití (kapacita baterie 11,4AH – 14AH, středový motor)

Berte to ale opravdu jen orientačně, protože na dojezd elektrokola má mnoho dalších faktorů ( viz výše ).

V rámci využitelnosti elekrokola i po několika letech je lepší strategií pořízení modelu s delším dojezdem. Postupně se totiž maximální kapacita baterie lehce snižuje, což zmenšuje i maximální dojezd.

Baterie stojí asi 1/3 z ceny elektrokola, to by ale nemělo mít vliv na váš výběr.

Čím budete více jezdit, čím bude terén náročnější, budete potřebovat baterii s vyšší kapacitou.

Na maximální dojezd má vliv i hmotnost cyklisty. Při hmotnosti okolo 100 kg určitě volte baterii s vyšší kapacitou.

Kapacitu baterie se udává podle mezinárodní standardu ve Watt hodinách (Wh). Nejčastěji se používají baterie s kapacitou od 400Wh do 700Wh

Umístění motoru

Kromě baterie je velmi důležitým parametrem i motor. Konkrétně jde zejména o to, v jaké části elektrokola je umístěn. V zásadě jsou nejběžnější tři možnosti, kam je možné motor nainstalovat – do předního kola, ve středu kola a do zadního kola.

Elektrokolo s motorem v předním kole většinou patří mezi levnější varianty. Ideální je, aby byla hmotnost rovnoměrně rozložená, takže pokud je motor vepředu, baterie by měla být v zadní části kola. Pohon na přední kolo je vhodnější pro jízdu v méně náročném terénu a po městě. Tato varianta má nejmenší využití, moc ji výrobci již nepoužívají.

Středový pohon nabízí dosažení nejlepších jízdních vlastností, protože váha je v těžišti kola. Výkon se efektivně rozkládá a tím pádem je možné dosáhnout úspornější spotřeby energie. Elektrokola s motorem ve středu patří mezi dražší modely a nevýhodou může být i menší počet převodů.

Elektrokolo s motorem v zadním kole má dobré jízdní vlastnosti a poskytuje dostatečný komfort při jízdě. V této variantě se dají sehnat kola za přívětivé ceny. Záleží však i na kvalitě použitého motoru.




Typ a kvalita baterie

Elektrokola mohou být vybavena několika druhy baterií. Nejoblíbenější a z pohledu vlastností jsou lithium-iontové baterie. Mají dlouhou životnost, rychle se nabíjejí a zároveň nebývají příliš těžké. Díky poměrně velké variabilitě velikostí jednotlivých článků se dají uložit na různá místa. Nejčastějším místem uložení baterie je na rámu, případně zabudování do rámu, kde nijak nepřekáží.

Méně používané jsou NiMH baterie, které nejsou tolik odolné, a rychleji klesá jejich maximální kapacita. Setkat se s nimi můžete u některých levnějších modelů elektrokol.

Při výběru baterie si zjistěte i to, jak dlouho trvá nabíjení. Běžně jde o dobu mezi 4 až 8 hodinami v závislosti na maximální kapacitě baterie a jejím typu.

Umístění baterie

Baterie se nejčastěji umísťuje na rám ( vedoucí od řidítek ke středu ), toto umístění se využívá u horských, trekingových a crossových kol. Zde jsou tři varianty:

  • baterie neintegrovaná (instalované třeba místo držáku na láhev),
  • baterie polozapuštěné ale stále viditelné
  • baterie zcela integrované v rámu.

Kam jde vývoj? Moderní designový trend se snaží, baterii, co nejlépe schovat ( integrovat ) do hlavní rámové trubky elektrokola.

Další možností umístění baterie je

  • na nosič u zadního kola
  • na rámovou trubku pod sedle.

Tyto umístění se volí nejčastěji u městský elektrokol. Toto umístění posune těžiště kola hodně dozadu a tím zhoršuje manipulaci s kolem.

Velikost a typ rámu

Při výběru velikosti a typu rámu se postupuje stejně jako při vybírání nového klasického kola. Nápovědou může být orientační tabulka, kde je uvedena výška jezdce v centimetrech a následně odpovídající velikost rámu. U parametru kola bývá délka rámu udávána v palcích. Nejlepší možností, jak si ověřit, že je vybraná velikost správná, je přímo zkouška kola v prodejně.

Pánská kola mají rám s příčkou nahoře, kdežto dámské modely mívají nízký rám. Není to však pravidlem a záleží i na tom, co vám vyhovuje. Například městská elektrokola mají nízké rámy pro pohodlné nasedání a sesedání. Pohodlí při sezení a jízdě ovlivňuje i pozice řídítek.

Další výbava

Brzdy

Součástí výbavy elektrokola musí být i kvalitní a správně seřízené brzdy. Protože na elektrokolu je možné díky asistenci pohonu z motoru dosáhnout vyšších rychlostí, je důležité dbát na bezpečnost. Pro kola do města a crossové modely se používají V-brzdy. U horských kol a lepších modelů, kde chcete silnější brzdný účinek, jsou hydraulické kotoučové brzdy.

Převody

Pro pohodlnou jízdu na elektrokole si všímejte, kolik nabízí převodů a jízdních režimů. Základní a levnější modely nabízí pár převodů a většinou zde není možnost rekuperace energie. Naopak dražší elektrokola bývají vybaveny nejrůznějšími režimy, které volí míru asistence pohonem z motoru. Většina modelů nabízí i možnost úplného vypnutí motorového pohonu, takže v případě potřeby poslouží jako klasické kolo.

Sedadlo

Sedadlo? Každé kolo jejím vybaveno. Sedadel je mnoho typů, ale při výběru kola se jím až tak neřiďte, protože sedadlo můžete kdykoliv vyměnit za jiné, vám pohodlnější.

Doplňky

Drobné příslušenství a cyklo doplňky, jako jsou blatníky, odrazky, světla, nosiče a podobně je většinou možné přikoupit zvlášť.

Bezpečnost

Samozřejmě nezapomeňte ani na vaši bezpečnost. Při jízdě používejte cyklistickou přilbu. Při snížené viditelností jsou nutností různá světla a reflexní blikače.

Dobrý komfort při jízdě vám zaručí kvalitní cyklistické oblečení a cyklistické rukavice.

Cyklopočítače

Jak jde dopředu rychle vývoj elektrokol a kol všeobecně, ruku v ruce s tím nezahálí ani výrobci spotřební elektroniky a doplňků pro cyklisty. Můžete tak k měření výkonu a k navigaci využít různé GPS cyklopočítače. Pro měření tepu a vašeho výkonu sportovní hodinky. Při velkém zaměření na sport a výsledky můžete využít i wattmetry.

Nosiče kol

Elektrokola mají vyšší hmotnost při porovnání s běžným kolem. Většinou okolo 20 kg a výše. Proto je pro přepravu kol nutné využívat nosiče kol na tažné zařízení. Mají vyšší nostnost a kolo nemusíte při nakládání zvedat do výšky.

FAQ – 5 často kladené otázek o elektrokolech

Mohu jezdit na elektrokole v dešti?

Není problém používat elektrokolo za deště (určitě ne při průtrži mračen), ale má to jistá omezení.

Ponoření baterie a elektromotoru do vody během provozu vždy povede ke zkratu a poškození provozního mechanismu. Vyhněte se tak co nejvíce provozu elektrokola v hlubokém bahně, zásadně neprojíždějte hluboké brody a hluboké kaluže.

Pozor, za deště se při jízdě na kole a na elektrokole zvlášť, elektrokolo je těžší než normální, prodlužuje několikanásobně brzdná dráha!

Při parkování chraňte elektrokolo proti dešti, sněhu a slunci (UV záření může poškodit lak nebo pláště). V případě kondenzace vlhkosti v oblasti řídící jednotky tato odpojí elektroniku kola do doby, než kompletně vyschne.

Aby bylo možné jezdit na silnici, musím elektrokolo nějak registrovat nebo přihlašovat?

Ne, nemusíte ho registrovat, protože elektricky asistované kolo je z pohledu Silničního zákona klasickým bicyklem, musí proto pouze splňovat podmínky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy 341/2002 Sb., jako je povinná výbava (instalace odrazek), osvětlení pro jízdu za snížené viditelnosti, existence výrobního čísla a také podmínky Evropské normy (EPAC EN 15194), která definuje jmenovitý výkon motoru do 250W, maximální asistovanou rychlost 25 km/h a váhu elektrokola do 40 kg.

Mohu na elektrokole závodit?

Jak bylo uvedeno v úvodu, závody pro elektrokola pořádá i Mezinárodní cyklistická unie. V ČR je mnoho cyklo závodů, kde mají elektrokola vlastní kategorii. Kategorii e-biku najdete i u našich dvou největších cyklo seriálů: Kolo pro život a  Author Maraton Tour.

Je rychlost elektrokol omezena?

Ano, ale jde jen o omezení rychlosti při pomoci ( asistenci ) motoru. Při vypnutém motoru můžete jet kolik chcete.

Maximální rychlost s asistencí elektromotoru je v Evropě 25 km/h

Maximální rychlost pro elektrokola s asistencí elektromotoru je nyní 25 kilometrů v hodině, následně se vypne elektromotor a jezdec musí pro rychlejší jízdu sám šlápnout do pedálů, již bez pomoci motoru.

Prý se jedná o úpravě nařízení a o navýšení rychlosti elektrokol s asistencí motoru na 32 kilometrů v hodině.

Upozornění: Elektrokolo je těžší než běžné a díky motoru má také trochu jiné těžiště. To má vliv na schopnost ovládání a jeho jízdní vlastnosti. Pozor tedy při vyšších rychlostech a jízdě v terénu na tyto odlišnosti.

Kolik stojí elektrokolo a kde ho koupit?

Prodejci říkají: Pokud chcete do elektrokola investovat méně než 20 tisíc korun, tak si ho radši nekupujte. Vážně. Okolo 15 tisíc korun už koupíte docela kvalitní sportovní jízdní kolo a budete s ním spokojeni. S elektrokolem za tuto částku ne. ( zdroj: ekolo.cz )

Nejlevnější elektrokola pořídíte od 13 000 korun, přičemž jde hlavně o skládací a jednodušší městské typy. Ceny střední třídy elektrokol začínají na 20 000 korunách.

Pokud to ale s elektrokoly, sportem a výlety myslíte vážně a chcete vyrážet pravidelně na své cyklotoulky, budete muset sáhnout po lepším vybavení. Ceny slušně mechanicky vybavených elektrokol, řekněme vyšší střední třída, se středovým nebo zadním pohonem, kde se nemusíte bát o jejich kvalitu jsou okolo 40 000 Kč a výše.

Ceny nejlepších modelů elektrokol, vybavených schopností rekuperace, možností plánování trasy, s vysokým stupněm výbavy, carbonovým rámem a podobně mohou stát až 190 000 korun.

Vývoj jde ale velmi rychle kupředu, a také díky velkému zájmu o elektrokola a vzrůstající konkurenci ( své elektrokolo má již většina výrobců klasických kol ), se nabídka stále rozšiřuje a za cenu, kterou nyní zaplatíte za lepší střední třídu, postupně dostanete téměř špičkově vybavené elektrokolo.

Elektrokola má v nabídce téměř každý prodejce klasických kol. Na trhu je také několik specializovaných prodejců ( např. ekolo.cz, Akumo ). Mnoho prodejců také nabízí elektrokola přes své internetové shopy, například:

 Endorphin Republic ( značky: Scott, Bergamont ), Bikero.cz( Author, Focus ), Kola-Radotin.cz ( Cannondale, Specialized, Trek ), Insportline.cz ( Crussis, Devron, Ghost, Kellys, 4ever, Kross, Conway  ), Decathlon.cz ( BTwin, Stulus, Riverstade, Rockrider ).

Elektrokola jsou v sortimentu i největší internetových shopů jako je Alza.cz ( Agogs, Sava, Romet ) nebo Mall.cz ( Agogs, Coppi, Hecht ).




Milovníci klasické cyklistiky možná nad elektrokoly kroutí hlavou a zavrhují je. Ale klasické kolo tu zůstane i nadále, především coby sportovní pomůcka pro ty, kteří chtějí ze svého těla dostat maximum.

Elektrokolo je ideální volbou pro každého, kdo vnímá cyklistiku jako prostředek odpočinku, chce se skrze ni dostat do přírody a prohlédnout si z ní co možná nejvíce, anebo pro ty, kteří se jen potřebují pohodlným a rychlým způsobem přepravit na požadované místo. Pomohou také do sportu zapojit celou rodinu, sportovci na klasice, ostatní na e-biku.

A pak jsou tu celoodpružená horská elektrokola, která vás uchvátí a … . No vyzkoušejte si ho někdy a uvidíte 🙂

Závěrečné stručné shrnutí

  • Určete, kde budete nejvíce jezdit a jak elektrokolo budete využívat.
  • Vyberte tomu odpovídající typ elektrokola
  • Zvolte správnou velikost rámu
  • Dle svý požadavků zvolte umístění motoru
  • Věnujte pozornost parametrům a umístění baterie

Věřím, že vám tento návod: Jak vybrat elektrokolo pomohl a své nové elektrokolo si pořádně užijete, ať již v horách a drsném terénu nebo jen při cestách po městě a do práce.

Návod byl sestaven na základě zkušeností a znalostí sdílenými jednotlivými prodejci a z osobní a rodinné zkušenosti ( v rodině máme elektrokolo, které využívá má matka ( 69 let ) ke svým výletům. Jak jsem již psal výše, vývoj je překotný. Rychle se mění jednotlivé komponenty, materiály a konstrukce kol. Zároveň je odvětví elektrokol a jejich používání stále populárnější, proto budu i nadále vše okolo elektrokol sledovat.

Sestavil: Michal Kudrna

Úvodní obrázek: Trek – Celoodpružené elektrokolo Trek Powerfly FS 7 Plus – Matte Dnister Black

foto: výrobci

zdroje:

czechcrunch.cz

ekolo.cz

bikero.cz

kola-ratotin.cz

Akumo.cz

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.

Něco pro inspiraci & motivaci:

app. Strava | Moje vybavení | Moje závody | Moje knihy | Měsíční Zúčtování |

Díky, že to zde čtete.

Přečtěte si také