Trail Příhrazské skály, východní část

12. 5. 2023

Příhrazské skály je velmi krásná oblast v jižní části Českého ráje. Celá oblast skal se rozkládá mezi Dnebohem, Bosní a Kněžmostem na jedné straně a Žďárem na druhé. Na jihu jsou Branžež – Nová ves a Komárovský rybník, druhý největší v Českém ráji.

Celá oblast Příhrazských skal, kde je přes dvěstě skalních věží, je protkána mnoha cestami a stezkami. Když k tomu přidám nějaké staré hrady, třeba Valečov, a velké množství vyhlídek, tak jde o ideální místo pro výlety.

A já přidávám: také pro trailové běhání. Zde je jedna z možných tras. Když vezmeme jako dělící čáru, silnici okolo Mužského ke Krásné vyhlídce, tak se budeme pohybovat ve východní části. Zavažte si pořádně tkaničky, vyrážíme.

Trasa

Start a cíl je na malém parkovišti pod Vepřskem. Pozor, o víkendu je často přes den plné, jako altinativní místo parkování, je prostor u nedalekého hřbitova, na konci Nové Vsi.

Běží se po žluté, směr rozcestí Černá louže, kde se napoj na modrou. Ta tě vyvede nahoru, k rozcestí u Hynšty a pak dál až na Hrázku. U Hrázky se dej prudce doprava, na žlutou. Směr rozcestí U Věže. Zde už se dá z cesty na několika místech sejít z hlavní stezky a podívat se na pár vyhlídek. U rozcestí U Věže se dej doleva, po červené. Než seběhneš po segmentu Příhrazských schodů, dolů do Příhraz, rozhlédni se po skalním městě z místních vyhlídek.

Při seběhu dolů do Příhraz, věnuj zvýšenou pozornost terénu pod nohami. Je to obtížnější úsek. Červená turistická, zde jde o část Zlaté stezky Českého ráje, tě provede skrz Příhrazy a vyvede tě na druhou část skal.

Jde se stále po červené, okolo a mezi skálami. A po železných schodech vzhůru k vyhlídce Stará Hrada. Pozor, zejnéma za deště nebo v zimě jsou schody dost kluzské.

Vychtnej si krásné výhledy a pokračuj po stezce dál až k rozcestí a penzionu Krásná vyhlídka. Po silnici, po zelené turistické, se dej pod vrch Mužský (463 m.n.m.), nejvyšší kopec v Mladoboleslavkém okrese. Na vrchol a zase dolu k silnici tě dovede zeleně značená stezka a dřevěné schody. Na vrchu je pomník, připomínající zdejší bitvu v roce 1866.

Po seběhu k silnici se po ni vydej dolů ke vsi Mužský, mezi sady až k rozcestí Skalka – Vrch. Prudká vracečka na levou ruku. Napojení na modrou, okolo malého parkoviště, nejdříve po silničce a následně po rozbité, lehce kamenité, ale zpevněné lesní cestě, dál, směr Černá louže a odtud zpět k autu po žluté.

Mapa

mapy.cz, kde je možnost stažení souboru .gpx pro nahrání do hodinek

Doplňkové informace

Parkoviště

Malé parkovišti pod Vepřskem. Hned u silnice, sjezd na lesní cestu v prudké zatačce silnice do Zakopané a Srbska.

Pozor, o víkendu je často přes den plné, jako altinativní místo parkování, je vhodný prostor u nedalekého hřbitova, na konci Nové Vsi.

Občerstvení

Po této trase je několik možností občerstvení.

Příhrazy – hospoda, hned po seběhu do Příhraz

Krásná vyhlídka – kiosek a restaurace u penzionu Krásná vyhlídka

Mužský – poslední dům ve vsi,  na levo, směrem dolů

Krásná vyhlídka má otevřeno téměř celoročně, ostatní je v hlavní turistické sezoně, zejména o víkendech.

Památka a zajímavá místa na trase

• Příhrazské skály – skalní město a vyhlídky
  • vrch Mužský a pámátník bitvy z roku 1866
  • Hynšta, zřícenina hradu

Památky a zajímavá místa v okolí

• Drábské světničky

• Penzion Křineč a Penzion Černá louže, Branžež – Nová ves
  • autokemp Příhrazy
  • kempy Duo, Nebe a U Olinky Křičeč u Komárovského rybníka

Mohlo by se hodit – moje tipy na vybavení

Doporučuji, osobně vyzkoušeno: www.trailpoint.cz

Trailpoint, běžecká speciálka: boty, oblečení, doplňky. Využijte slevový kupón ⇒S kódem „KUDRNA5“ máte slevu 5% a to platí i na věci v akci nebo ve slevách.

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.