Udělej si rozhovor: 2 × 10 otázek pro sebe

19. 9. 2021



1. Jak bys charakterizoval sebe jako běžce?

Běžec požitkář. Běžecký turista. Rád poznávám nová místa a díky běhu toho stihnu více za kratší čas. Běžecké výlety jsou spíše delší, proto je třeba i něco natrénovat, abych to zvládl. Hory, les to je moje.

Závodům se nebráním, nebojím se výzev, je třeba někdy polechtat ego a porovnat se s ostatními. V návaznosti na to někdy přidám do tréninku rychlejší úseky.

Miluji trail, ten převládá, když to jde, silnici vynechávám. Dlouhá rovinka po silnici? Nuda! Klikatící stezka lesem mezi skálami? Úžasné. Kamenitá horská cesta? Boží!

2. Kde nejraději běháš?

(Jaké je tvé nejoblíbenější běžecké „hřiště“? Kde nejčastěji trénuješ? Místo, oblast…)

Hřiště? Jasně, mé hřiště je Český ráj!

Přes týden většinou přeběhnu město a zkusím nějakou stezku podél Jizery. Takže kombinace, nedá se nic dělat, nejde každý den vyjet za město.

Ale když to jde a je čas nebo o víkendech, je cíl jasný: ven z města. Nejčastěji Český ráj. Když je času víc, cílem jsou Krkonoše, Jizerky nebo Kokořínsko.

3. Proč a kdy jsi začal běhat?

(Co tě motivovalo k pravidelnému běhání?)

Podzim 2014, kamarádi z tenisu a hec, velký hec: Dáme na jaře půlmaraton. Jasně na tenisu jsem dvakrát třikrát týdně popoběhl, ale začít ve 40 běhat? Do toho začali děti růst, být aktivní a jim chtěl stačit a je i trochu motivovat k pohybu, což se myslím zadařilo. Tedy, ne že bych ji stačil, teď už ne, ale syn i dcera se sportují. S dcerou jsem spolu, na její patnáctiny, dali půlmaraton v Českém ráji. A dál sama běhá. Syn sem tam se mnou vyběhne, ale spíše se věnuje svému florbalu, který ho plně pohltil.

Půl maraton jsem v Praze uběhl a běhání mne nepustilo. Postupně jsem vyzkoušel různé závody, včetně Pražského maratonu, s tím že mne nakonec učaroval trail, lesy a hory.

Motivace byla taková klasická svatá trojice: Děti, fyzička a velký cíl.

4. Co považuješ za svůj dosavadní největší běžecký úspěch?

(Jakého výkonu si nejvíce ceníš? Závod, vzdálenost, osobák, vlastní challenge …)

Půlmaraton, Maraton, 100 km hotovo, uběhnuto, zdoláno.

Když to vezmu odzadu. Stovka je obrovská výzva a si napoprvé hned zvolil Krakonošovu 100 (104 km s převýšením přes 4000 m+). Půlkou trasy jsem se docela protrápil, ale bylo to boží, odnesl jsem si z toho mnoho poučení, pocit: dokážu něco velkého, vydržím a zrodila se ve mne láska k delším běhům, běhům za poznáním (sebe sama a okolí) a prohloubila láska k horám a kopcům.

Maraton, velký zážitek, na poprvé jsem běžel ten pražský, takže skvělá atmosféra, občerstvovačky snad každý tři kilometry. A hlavně skvělý vodiči tempa. Nebyl jsem si jistý, zda mám natrénováno, běhal jsem si jen tak, jak se mi chtělo, sice průměrně 5 krát týdně, ale bez plánu.

Plán na maraton byl do čtyř hodin. A díky vodičům, kteří závod skvěle rozběhli a drželi tempo a přitom stále povzbuzovali, se mi to podařilo.

Od té doby jsem zaběhl ještě několikrát maraton a někdy i více, ale už ne na rovině a na silnici jako v Praze. Mé srdce patří trailu. Možná by někdy stálo za to, si vyzkoušet, zda jsem na rovině posunul.

Půlmaraton, první samozřejmě v Praze, to byl jeden z důvodů proč jsem začal běhat. Další byly v Praze a další v terénu. Nezáleží na čase.

Velkou radost se měl z Půlmaratonu Českým rájem, který jsem běžel se svou dceru. Jí bylo 15, měla sen a cíl, já byl trenér a přemlouvač organizátorů ( limit byl od 18 let ). Bylo úžasné. Rodina nás povzbuzovala a povedlo se to parádně, bez zranění a následků :-), čas byl, pokud si vzpomínám okolo 1:51 hod. Radost, velký úspěch, nejen běžecký.

5. Jaký závod(y) doporučíš ostatním?

(Kam se rád vracíš? Kde se ti nejlépe závodilo? Kde byla parádní atmosféra, organizace, zázemí?)

Strašně rád bych doporučit Krakonošovu 100, nádherná trasa Krkonošemi, sice ji dost část na některých úsecích mění, ale v Krkonoše miluji. Bohužel jsem tam při své účasti neudělal dobrou zkušenost s pořadateli. Ale věřím, že se zlepší a poučí, přeci jen vše se vyvíjí…

Pěknou trasu má Půlmaraton v Českém ráji. V České ráji se běhá také maraton, vždy na začátku srpna, menší závod, ale provede vás Českým rájem a na něco se i nastoupá ( skoro 1000 m+ ), bohužel je většina cesty po silnici nebo zpevněných cestách.

Určitě také vyzkoušejte Kokořínské roklinky ( většinou konec prázdnin ) nebo v sousedství u Máchova jezera Macháč run fest. Z ultra třeba Čertovskej ultra trail, kde je pěkný trasa a velmi příjemná organizace.

Líbil se mi závod Horské výzvy v Krkonoších, bohužel tam již letos nebyl, snad se tam zase vrátí.

Z Českého ráje určitě nesmím zapomenout na štafetový závod 250 Českým rájem, moc povedená akce.

6. Jaký je tvůj nejbližší běžecký cíl a jaký je tvůj běžecký sen(sny)?

(Co plánuješ? Na jaké závody nebo výzvy se chystáš? O čem sníš? Kde bys chtěl běhat?)

Spíše než nějaký konkrétní závod a rekordy, mě lákají různé výzvy. Na prvním místě je „domácí“ Zlatá stezka Českého ráje. Pokud bych našel parťáka, tak bych rád vyrazil na PVLH do Lužických hor nebo na Zubatou do Jizerek ( více podobných výzvách jsem psal v článku: Průvodce: České běžecké FKT výzvy ) Pak jsou v plánu další osobní trasy: Z Ještědu na Sněžku, Z domova ( MB ) na Ještěd přes Bezděz a Ralsko, a další podobné ptákoviny. Určitě tam je také nějaký vícedenní přeběh nějaké stezky, např. přeběh Šumavy nebo části Severní stezky.

Výše jsem doporučoval 250 km Českým rájem, možná bych mohl trasu rozdělit na několik etap a dát to třeba za 5-7 dní? No nic nechme toho … Sakra, to vážně není špatný nápad.

Přemýšlím o B7. A sny? Proběhnout se v Alpách. Závod? Například UTMR stage race nebo něco v rámci Lavaredo trail. A maxi sen? Vyběhnout Manitou Incline v Colorado Springs a proběhnout se Měděné kaňony při Ultra marathon Cabalo Blanco. A zažít atmosféru na WS100 a Leadville 100, zde spíše z pohledu fanouška.

7. Jaký sport(y) doporučíš jako doplněk k běhání?

(Co děláš mimo běhání? Jaký doplňkový sport je nejlepší pro běžce?)

Každý ráno, ve všední den, si dám dechové cvičení podle Wim Hofa a dvacet minut cvičení. 

Co cvičím? Různě to střídám, zkouším. Určitě jogu a cvičení, zkrátka pořád pracovat s mobilitou, protahovat se a posilovat. Posilováním nemyslím tahat železo, ale posílit zejména střed těla, cvičit vlastní vahou nebo jen pomocí gum, TRX a Bosu.

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že když tělo zatuhne, vy se budete věnovat pouze jednomu sportu, ostatní svaly na těle začnou ochabovat. A jde zatraceně těžce napravit a vrátit zpět. Někdy se jednostranné zatížení může vést ke zranění.

Jinak samozřejmě kolo a v zimě běžky. Prý jsou skvělé skialpy, ale to jsem zatím nevyzkoušel, mám je na bucketlistu pro příští zimu.

8. Jaké běžecké vybavení doporučíš ostatním?

(V čem běháš? Jaké vybavení a doplňky používáš? Co doporučíš ostatním? Jaký jsou tvoji sponzoři?)

Sponzoři? 0. Co se týče vybavení, nejsem moc náročný. Pro začátek není k běhání nic moc potřeba. Závody, snaha o zlepšení, běžecké výlety po horách, ale nároky na vybavení zvyšují.

Boty: Hoka One One Challenger, Hoka One One Speedgoat 4, Dinafit Ultra 100.

Oblečení: většinou z Decathlonu, vždy tam dlouze vybírám, ale má také něco od Craftu nebo triko Wild Tee.

Hůlky: Fizan, čelovka: Petzl, hodinky Polar: Grit X.

Musím říci, že se vším jsem spokojen a mohu doporučit.

9. Máš nějaký běžecký (sportovní) vzor?

(Kdo tě motivuje svými výkony? Koho obdivuješ? Koho sleduješ?)

Vzor? To je těžké, ale mám pár běžců, oblíbenců, které sleduji. Jejich výkony nebo příběhy jsou pro mne velkou motivací.

Když se nejdříve kouknu mimo běhání, určitě musím zmínit Arnolda Schwarzeneggera. Ale pojďme k běhání, nejdříve do světa: Scott Jurek, Zach Miller, Anton Krupička, Courtney Dauwalter, Kilian Jornet, Tommy Rivs nebo Ian Morgan.

Když se podívám k nám: Jan Kempa, Marek Malík, Vítek Pavlišta, Marie Zelená, Lenka Vacvalová.

Samé hvězdy 🙂 Ale není to vždy jen o běhu, o vítězství, ale také jak žijí, jak trénují, co běhají, a i o tom okolo, zkrátka ten příběh.

10. Jaká je tvá hlavní rada pro začínající běžce?

(Motivuj ostatní.)

Vyběhnout, mít trpělivost sám sebou a radovat se.

Běh je sport, který není náročný na vybavení, alespoň pro začátek to platí. Stačí si nazout boty a vyběhnout. Nemusíš mít hned nějaké za 4 tisíce, nemusíš mít hodinky, speciální běžecké triko. Ne to skutečně pro začátek nepotřebuješ. Potřebuš jen vyběhnout a pravidelně to opakovat, vydržet, musíš trénovat nohy, plíce, ale také hlavu.

Hodinky, triko, nejlepší boty to za tebe neodběhají.

Ze začátku to nepřežeň, s kilometry ani tempem. Raději méně a pomalu, ale pravidelně, měj trpělivost. Ze začátku nejvíce pomůže pravidelnost. Buduj vytrvalost. Pak si můžeš dát nějaký cíl, třeba se přihlásit na nějaký závod, přidat do tréninku nějaké kopce nebo intervaly. Stále postupně vpřed, trpělivě a pravidelně. Potřeba na nové vybavení si tě časem najde sama 🙂

A nezapomeň, pořád tě to musí bavit. Raduj se a užívej si běh.

Se synem v Jizerkách – Jizerské hory, Paličník

Druhých 10 – dotazník: Deset rychle

1. Trail nebo silnice?

(Co u tebe převažuje?) Vyber jednu možnost:

Silnice (ovál, silnice, město)

Trail (terén, les, park, hory)

50/50

2. Kolik km dáš za rok?

Doplň:

2922 km  ( rok 2020 )

3. Čím měříš?

(Jakou značku hodinek používáš?) Vyber jednu možnost:

Garmin

Polar

Suunto

Jiné ( doplň )

Neměřím

4. S plánem nebo bez plánu?

(Běháš podle tréninkového plánu?) Vyber jednu možnost:

Ano, přesně podle plánu, dle trenéra

Ano, přesně podle plánu, mám vlastní

Ano, mám rámcový plán

Ne

5. Běháš se sluchátky?

(Běháš se sluchátky nebo bez? Co posloucháš?) Vyber jednu možnost:

Ano, poslouchám hudbu

Ano, poslouchám audioknihy a podcasty

Ne, běhám bez sluchátek

6. Jak se stravuješ?

(Co jíš? Jak si hlídáš jídlo?) Vyber jednu možnost:

Je mi to jedno

Jím vše, ale hlídám si to

Vegetarián

Vegan

7. Kolik párů běžeckých bot máš doma?

 5

8. Oblíbená běžecká kniha nebo film?

Doplň:

Scott Jurek – Jez a běhej.

McFarland: Útěk před chudobou,

UNBREAKABLE: The Western States 100

9. Nejoblíbenější běžecká značka?

Boty (doplň): Hoka One One

Oblečení (doplň): Wild Tee

Vybavení (doplň): Decathlon

Výživa, doplňky (doplň): Penco

10. Který běžecký časopis čteš?

Run magazín

Svět běhu

Běžec+

Jiný (doplň) ………..

čtu jen na internetu

nečtu

Tak to jsem já, tedy mé běžecké já.

 

instagram.com/michalkudrna74

twitter.com/michal_kudrna

facebook.com/michal.kudrna

youtube.com/channel/sportigo

sportigo.cz

Udělej si také běžecký rozhovor. Zapoj se do projektu 2 × 10 otázek pro tebe, vyplň online rozhovor a já ho z publikuji. Představ svý běžeckým kamarádům tvůj běžecký příběh. Motivuj ostatní!

Kompletní představení projektu, podrobnosti a online rozhovor jsou zde >> www.sportigo.cz/udelej-si-rozhovor-2-x-10-otazek-pro-tebe/

Pin It on Pinterest