Z Harrachova k Mumlavským vodopádům zkratkou přes Polsko

14. 8. 2023

Už dlouho jsem si brousil zuby, respektive chystal trailové boty, na stezku z Jakuszyc na Szrenicu polskou stranou Krkonoš. Přemýšlel jsem, odkud a jak trasu namotám.

Výsledek je zde.  V sobotu jsem ho proběhl (app. Strava).

Trasa stojí za zkoušku, zejména ta cesta Polskem, vedoucí po zelené turistické, je parádní, krásný horský trail, kde se střídají lesní cesty, cesty, kde skáčete z kamene na kámen, horský chodník a dřevěný chodník přes rašeliniště. Navíc, jak se stoupá nahoru, se otevírají výhledy po Krkonoších. Stoupání není prudké, tedy až na poslední kilometr, je spíše pozvolné, ale výškové metry postupně naskakují. Vždyť Jakuszyce jsou někde okolo 850 m.n.m. a vrchol Szrenice má 1361 m.n.m., a mohu vám slíbit na celé dnešní trase nastoupáte přes 1000 výškových metrů.

Tato trasa je vhodná pro celodenní turistickou výpravu nebo pro běžecký long run, což byla moje volba. Já tomu říkám expresní turistika, běžecký výlet. Trasa není určena pro cyklisty. Na trase několik míst, kde lze zakoupit občerstvení

Startujeme z Harrachova.

Trasa

Centrální parkoviště Harrachov – směr k Mumlavským vodopádům, ale kousek před vodopády se dejte ostře doleva, na žlutou turistickou. Takhle byste byli u vodopádů moc brzy a to nechcete ne?

Po žluté, po Harrachově cestě, jděte až na rozcestí Kamenice a zde se napojte na modrou značku, která cestou do prvního kopce této trasy kopíruje tok říčky Kamenice, silničku postupně nahradí lesní cesta. Cestou se můžete podívat na Kamenický vodopád.

U rozcestí Kamenice – most pod Jakšínem se dáte doleva, stále po modré, po horské silnici Terex. Přes Alfrédku a dál k silnici do Jakuszyc. A už jsme v Polsku, následuje asi 2 km úsek, kde se musí jít u silnice E65, zde, prosím, dbejte zvýšené opatrnosti.

Na konci Jakuszyc vás zelená značka, která vás nyní povede, zavede zpět do lesa a začíná zde nejhezčí část cesty. Čeká vás povrchově velmi pestrá cesta. Lesem, přes rašeliniště, okolo skalního útvaru Owcze Skały a dál nahoru, ke Szrenici. Poslední část stoupání na vrchol, od chaty Hala Szrenicka k horské chatě Szrenica, která byla postavena v roce 1922, se cesta celkem příkře zvedá vzhůru a vede po upravené kamenité silničce.

A jsme na červené vrcholovce, ale jen na krátko. Z chaty Szrenica seběhněte zpět k rozcestí pod chatou a vydejte se ke skalnímu útvaru Svinské kameny, v polštině poeticky nazývané Tři Prasátka (Trzy Świnki). Seběhněte ještě kousek dál, asi dvě stě metrů a odbočte na žlutou, k Vosecké boudě. Pak až dolů k rozcestí Krakonošova snídaně.

Odtud dál, po horské silničce, stále za mírného klesání podél Mumlavy až k Mumlavským vodopádům, modrá turistická značka, a následně zpět do Harrachova na parkoviště. Cíl.

Harrachov, centrální parking
28 km
!
převýšení cca 1000 m

trail, lesní cesty, horský chodník, silnice

boty: trailové, univerzální

mapa a gpx ke stažení: mapy.cz

skalní útvar Owcze Skały

Parkoviště, doprava

Autem zaparkujete na centrálním parkoviště v Harrachově nebo na parkovišti u autopbusového nádraží, jsou placené, 200 Kč/den.

Případně můžete přijet busem, autobusové nádraží je cca 200 metrů od místa startu.

Do Harrachova se můžete také dostat vlakem, nádraží Mýtiny. V tomto případě se na tuto trasu napojíte po červené turistické u rozcestí Kamenice.

Další možností je alternativní start přímo v polských Jakuszycích, kde můžete zaparkovat, případně až tam dojet vlakem nebo busem a vyhnout se Harrachovu.

Krkonoše, Szrenica

Krkonoše, výhled na Vysoké kolo

Krkonoše, Svinské kameny ⇒

Občerstvení

Na trase je mnoho možností, kde se občerstvit a zakoupit něco jídlu a pití. Pozor, ne vždy mimo hlavní turistickou sezonu nebo ve všední den musí mít otevřeno, proto je vhodné mít sebou také vlastní zásoby.

• Jakuszyce  – (cca 10 km od startu) Jakuszyce nabízí několik různých možností, kde se občerstvit, například u nádraží ve sportovní areálu, v Hotelu Biathlon Sport & Spa nebo v několika dalších bistrech, případně si můžete něco koupit na benzínce, kdyby bylo všude zavřeno.
  • Hala Szrenicka (cca 17,5 km od startu)
  • Szrenica (18,5 km od startu)
  • Vosecká bouda  (cca 20 km od startu)
  • Kiosek Krakonošova snídaně (cca 22,5 km od startu)

Na konci trasy se můžete odměnit přímu u Mumlavských vodopádů:

• Mumlavská bouda (cca 27 km od startu, 1 km do cíle)
  • Srub u Lišáka u Mumlavských vodopádů

Případně můžete navštívit některou z restaurací přímo v Harrachově, kterých je na hlavní třídě nebo okolo areálu u skokanských můstků velké množství, je z čeho vybírat.

Zajímavosti a památky v okolí trasy

Přímo na trase je několik přírodních zajímavostí a míst, například Mumlavské vodopády, skalní útvary Owcze Skały a Svinské kameny, ale zejména příroda Krkonoš a krásné výhledy.

Po cestě nebo v cílovém Harrachově jde také navštívit další:

• Pramen Labe – Po cestě si můžete udělat odbočku k Pramenům Labe (od Svinských kamenů půjdete k rozcestí Česká budka, a dál dolů po žluté k Pramenům Labe, na rozcestí Labská bouda odbočka na modrou, k Vosecké boudě. Jde asi o 4 km navíc. Případně se už nevracet k Vosecké boudě, ale na dalším rozcestí u Čtyř Pánů odbočit na modrou a jít dolů rovnou na Krakonošovu snídani.

Harrachov nabízí například

• Mamutí skokanský můstek
  • Prohlídku Sklárny a Muzeum skla
  • Pivovar

pro děti lanový park nebo bobovou dráhu v Anenském údolí.

Mohlo by se hodit – moje tipy na vybavení

Doporučuji, osobně vyzkoušeno: www.trailpoint.cz

Trailpoint, běžecká speciálka: boty, oblečení, doplňky. Využijte slevový kupón ⇒S kódem „KUDRNA5“ máte slevu 5% a to platí i na věci v akci nebo ve slevách.

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.