Příhrazské skály a okruh okolo Mužského

22. 7. 2018

Krásná trať oblastí Českého ráje v oblasti příhrazských skal a okolo vrchu Mužský. Můžete využít k proběhnutí nebo pro turistický výlet. Není vhodná pro kola.

Startujeme na parkovišti Na Krásné vyhlídce, kde si po doběhnutí můžete v místní restauraci dát něco k snědku nebo se odměnit pivem. Pro děti je zde dětské hřiště. Za krásného počasí je plno. Příjezd po silnici od Mnichova Hradiště. Z Prahy nebo od Liberce po D10, sjez Mnichovo Hradiště, směr Jičín. Dále odbočka v obci Boseň, cestou se můžete také zastavit na zřícenině hradu Valečev.

Start Na Krásné vyhlídce

Z parkoviště se vydejte po červené. Ta vás zavede na pěšinu, která vede po vrchu Příhrazský skal a nabízí mnoho krásných výhledů na hřeben Ještědu a směrem na Turnov. V této části tato trať kopíruje Zlatou stezku Českého ráje.

Po červené do Příhraz

Zde se běží po lesní cestě. V oblasti Staré hrady ( Stará hrada ), asi 2 km od startu vás čeká technická pasáž se schody a zároveň s nejkrásnější vyhlídkou. Na tomto místě prý stál, někdy ve 13 – 15. století, skalní hrad.

Po červené pokračujete dále do Příhraz, kde před Vás do Příhraz probudí ze snění z pěkného výhledu, krátký, ale velmi prudký seběh. V Příhrazech si můžete dát občerstvení v Restauraci Pod kaštany.

Příhrazské skály

Příhrazské skály – schody z pískovce a železné schody

Příhrazské skály – výhled na severní část Českého ráje v podzimní odpoledním oparu. Za dobrého počasí jsou krásně vidět Krkonoše a hřeben Ještědu.

Rozsáhlá pískovcová skalní oblast východně od čedičového vrchu Mužský. Příhrazské skály můžete vidět při jízdě po D10 v úseku Mnichovo Hradiště – Březina.

Přírodní rezervace s charakteristickým komplexem skalních měst leží na okraji pískovcové skalní plošiny Mužský. Skalní město Příhrazské skály čítá 178 věží. Přírodní rezervace Příhrazské skály zde byla vyhlášena roku 1999.

Co jste seběhli, to musíte nyní na druhé straně údolí vystoupat. Z Příhraz pokračujte opět po červené. Stoupání je prudké po přírodních a uměle vybudovaných schodech. ( Tento výběh jsem také našel v segmentech na Stravě, kde můžete v čase výstupu soutěžit s ostatními ).

Na vrcholu Vás čeká opět krásný výhled. Z rozcestí pokračujte po žluté na Hrázku, krásný kamenný mostek. Zde se na rozcestí můžete rozhodnout pro krátkou a delší variantu.

Příhrazské skály a okolí je naše velmi oblíbená oblast pro trail.

S Bárou, mou dcerou, jsem jezdíme velmi často. ( jaro 2018 )

Po modré doprava nebo doleva

Můžete se vydat doprava po modré zpět Na Krásnou vyhlídku, nebo modré doleva a udělat si delší okruh.

My se vydáme doleva, poběžíte po zpevněných cestách dále po modré směrem na Hynštu a dále až na Skalku.
Pokud vás zajímá historie můžete si udělat z cesty krátkou 300 m odbočku a podívat se na Hynštu, další zříceni skalního hradu. Hrad byl vytesaný do jednoho skalního bloku, zbytek dostavěli ze dřeva. Ukrývali se zde také stoupenci bratrské víry v 17. století.

Z rozcestí u Skalky se vydejte po silnici do kopce zpět k cíli. Je to po zelené. Cestou budete mít odbočku na vrch Mužský. Z vrcholu je opět krásný výhled.

p

Vrch Mužský

Mužský ( 463 m ) je nejvyšší bod okresu Mladá Boleslav. Na samotném vrcholu kopce stojí kamenná mohyla připomínající pozici rakouských děl v prusko-rakouské válce dne 28. června 1866.  V minulosti zde také byly pořádány tábory lidu.

Mapa trasy

Délka tratě: 10,5 Km

Tato běžecká trasa nabízí krásnou a technickou trailovou trať , která vás prověří, zároveň ukáže jednu z krásných částí Českého ráje. Poslední tři kilometry jsou po silnici, zbytek tratě tvoří lesní a zpevněné cesty.

S ohledem na lesní část a seběh z Příhrazských skal dolů do Příhraz doporučuji použít univerzální nebo trailové běžecké boty.

Převýšení, profil

I na podzim je tam krásně … .

Mapa kratší varianty

délka trasy:  5 Km

Kratší okruh je velmi dobrou variantou pro pěkný turistický výlet. Navíc se můžete z parkoviště Na Krásné vyhlídce vydat na druhou stranu a podívat se na další krásné skalní vyhlídky a zbytky dalšího skalního Drábské světničky.

Drábské světničky

Drábské světničky – hrad byl zbudován někdy ve 13. století na pískovcových blocích. Při nynější návštěvě uvidíte vytesané jeskyně ve skalách spojené lávkami a schody. Opět s velmi krásnou vyhlídkou na zdejší kraj. Hrad je přístupný vždy od 1. dubna do 31. října. Vstup zdarma.

Shrnutí

Délka trasy: 10,5 km

Oblast: Příhrazské skály, Český ráj

Povrch: lesní cesty, zpevněné cesty, silnice ( cca 3 km )

Místo startu a cíle: parkoviště Na Krásné vyhlídce

Občerstvení: Restaurace na Krásné vyhlídce, Restaurace pod Kaštany ( Příhrazy )

Zajímavá místa

Na trase: Příhrazské skály, Hrázka, Hynšta, vrch Mužský

V okolí: Drábské světničky, zřícenina hradu Valečov, zámek Mnichovo Hradiště

Ubytování v Českém ráji

Vyberte si penzión nebo chatu v Českém ráji pro prodloužený víkend a pro vaši dovolenou.

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.