Cesta za kříži

8. 7. 2020

O některé trasy se nelze nepodělit. Jednou z nich je určitě trasa nádherného trailu po Jizerkách, kterou jsem proběhl o svátečním pondělí.

Věřím, že bude pro vás dobrou inspirací pro výběh nebo turistický výlet do Jizerských hor.

Jizerské hory jsou přes léto rájem pro cykloturisty, je zde vyznačeno mnoho cyklotras, které často vedou i dlouhých panelových či jiných cestách s tvrdším povrchem, běžci je asi znají i z letní Jizerské 50. Pro svůj běh, jsem snažil vybrat trasu, kde by panelů bylo minimálně a spíše převládal pěkný trailový povrch. Myslím, že se mi to v celku povedlo.

Vítejte v Jizerských horách.

Oblečte se přiměřeně počasí, na vyhlídkách může pěkně foukat. Obujte se, dobré trailovky se budou hodit, povrchově je trasa velmi pestrá. Dejte si do vesty soft láhev s vodou, tyčinku a nějakou korunku, kterou utratíte Na knajpě a jdeme na to.

Start na Smědavě

Sraz je na parkovišti na Smědavě. To, že je placené, asi víte, žádný terminál na karty a podobně, jak znáte třeba z Krkonoš, zde nečekejte, pán si od vás vezme stovku a dá vám lísteček do ruky.

Start u mapy na kraji parkoviště. Postavte se zády k chatě a vyrazte. Od startu hned stoupání, jde se po červené ( Stezka Kancléře Šámala ). Šotolinovo-pískový povrch.

Po 1,5 km na rozcestí Paulova paseka se dejte ostře doprava na žlutou. Zde začíná trail. Povrch pestrý, po dešti místy dost promokřený, kameny, tráva …. Pomalu to jde stále do kopce.

Trochu si vydechnete při běhu po silnici, kam se žlutá stočí, ale jen na chvilku. Po cca 500 metrech se jde zase do terénu.

Frýdlantské cimbuří

Stále po žluté, nejdříve klesání a pak nahoru na Polední kameny, první vyhlídka na trase a pak dál mezi kameny až na další úchvatnou vyhlídku na Frýdlantské cimbuří. Nádhera.

Cesta na Polední kameny

trail v Jizerkách

Výhled z Poledních kamenů

Kříž na Frýdlantském cimbuří

p

Frýdlantské cimbuří je významná skalní skupina ve střední části hřebene Poledních kamenů v Jizerských horách. Název má připomínat podobnost skal s rozeklaným cimbuřím frýdlantského zámku. zdroj: wikipedia

Vybrat běžecké boty na trail

top4running.cz

Z Frýdlantského cimbuří vede žlutá prudce dolů.

!!! Pozor, za mokra dost nebezpečný, velmi opatrně.

Na rozcestí Pod Frýdlantským cimbuří se dejte doleva, po modré a do kopce. Za sucha jen kamenitá cesta, za deště to klouže a za většího deště se zde budete asi trochu brodit vodou. Na kopci si můžete u jezírka odpočinou, je zde i turistický přístřešek ( Přístřešek Černý potok ).

Stoupání na Černou horu

Od přístřešku je zpevněná lesní cesta. Rozcestí Nad Černým potokem a slibovaná panelovka:-) Ale jen necelý kilometr, k dalšímu rozcestí a zelená odbočuje doleva, směr Holubník, sedlo.

Zde na pojení na žlutou, která jde kousek souběžně s červenou. pozor, nepřehlédněte odbočku přes mostek. Červená jde po silnici, my jdeme po žluté do lesa.

A začíná stoupání na Černou horu ( 1085 m ). Trasa vede převážně pro uměle zbudovaném dřevěném chodníku.

Na vrcholu si můžete udělat odbočku ke skalnímu útvaru Čertův odpočinek, je to opravdu jen hromada velkých kamenů.

Jdeme stále po žluté a stále po dřevech. Zde raději upozorním. Lehce se škobrtne a pád je pak nevyhnutelný. Že se vám to nemůže stát? To jsem si také myslel a turistka, co šla proti mně, ocenila můj pokus o parakotoul úsměvem. Já si narazil bok a trochu natáhl tříslo. No ale dost toho, běžíme dál. Stále po žluté.

Rozcestí Sněžné věžičky. Zde si to můžete o 300 metrů prodloužit na vyhlídkové místo nebo rovnou seběhnout dolů na Rozmezí. A dále po modré na Čihadla.

Chodník na Černou horu

panelová dálnice v Jizerkách

Jizerskohorské legendy – Na knajpě a Jizera

Odtud po červené a další z „dálnic“ v Jizerkách, směr Na Knajpě. Zde si můžete v místním bufetu, legendě Jizerských hor, dát občerstvení. Ceny i obsluha jsou velmi příjemné.

A dál po červené, směr Smědava, ale ještě do cíle neběžíme, je třeba vyrazit k dalšímu kříži. První byl na vyhlídce na Frýdlantském cimbuří, další na Vás čeká na vrcholu Jizery ( 1122 m ).

Jizera je se svými 1122 m n. m. druhá nejvyšší hora české části Jizerských hor.

Odbočka na žlutou, která vás dovede až na vrchol Jizery je asi kilometr od Knajpy. Cesta na vrchol je nádherná, zejména zpáteční cestu, skákání po kamenech si užijete.

A zase na červenou a teď už opravdu až do cíle, na parkoviště na Smědavě.

Výhled z Jizery a druhý kříž na trase

Vybrat sporttester

Polar | Suunto

Garmin

Mapa trasy. Zdroj: Mapy.cz

Oblast: Jizerské hory

Délka: 18 km

Převýšení: 680 m

Určeno pro: běh, turistika, ( není vhodné pro cyklo, okolo Frýdlanského cimbuří a na Jizeru neprojedete )

Boty: trailové

Parkování: Smědava, placené, 100 Kč / den

Občerstvení: Smědava, Na Knajpě

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.