Pod lany na Ještěd

1. 11. 2020

Ještěd je ikonická stavba a dominanta Libereckého kraje. Při dobré viditelnosti je špice Ještědu vidět z velké dálky. To samé platí obráceně. Pokud se dostanete na vrchol, nabídne se vám úžasný kruhovitý výhled na českou krajinu. Uvidíte blízké Jizerky, Krkonoše, na druhé straně Český ráj, Bezděz, Ralsko a kopce Českého středohoří.

Na Ještěd vede mnoho cest, pohodlných, strmých i pozvolných. Lesem nebo silnici. Pěšky, na kole, autem, lanovkou, v zimě na lyžích. Pokud pomineme zimní sezónu, kdy na ještědské hřebenu kralují lyžaři, je zde velký ski areál. Na Ještěd se nejčastěji volí cesta lanovkou nebo pěšky. Cyklisté poměřují poměřují s výkon a kondici na silničce, která vede až na vrchol.

Těsně pod vrcholem je také parkoviště Ještědka, kam lze dojet autem a posledních půl kilometr na vrchol dojít. To ale není náš případ. Nám jde o pořádné provětrání plic a svalů. Představme si základ pro výstup na Ještěd. Cestu pod lany.

Ještěd - Pod lany

Nahoru pod lany

Cesta pod lany je základní ještědsko-liberecká challenge, myslím, že by si ji měl každý správný trailový běžec vyzkoušet. Tedy nahoru je dost záhul, ale dolu se to dá, pokud zahodíte strach, parádně pustit.

Start a cíl je u stanice lanové dráhy Horní Henychov. Když se podíváte vzhůru k Ještědu, tak uvidíte v trávě se klikatící vyšlapanou cestu. Cestu, která vede pod lany lanovky. To je ono, to je první polovina trasy, dolu seběhneme po modré.

Cestu nahoru pod lany můžeme rozdělit na tři části. První je od startu k můstkům. Druhá od můstků k silnici a třetí od silnice po kamnech k Ještědu. První dvě jsou po louce, v zimě je zde sjezdovka, třetí část po kamenitém úseku, který je často využívám při závodech Sky race.

Nahoru je to 1,2 km a nastoupáte 420 m+.

Cesta dolů

Dolů se dejte po cestě vedle terasy. Po chvilce přiběhnete k silnici, přejděte ji ( pozor ze shora na auta a cyklisty ) a zde se napojte na modrou turistickou a běžte dolů k rozcestí Nad výpřeží a dál doprava, stále po modré, dolů k Hornímu Henychovu.

Při sestupu pozor, těžký terén. Můžete to ostře pustit, plně bez zábran. Ale nepřeceňte své síly a běžecké umění, ten seběh je opravdu náročný.

Po modré dolu k rozcestí U Vířivých kamenů k rozcestí Dvořákův kříž, až k silnici z Ještědu. Kousek po silnici a zpět k zastávce lanovky.

Parametry trasy

• délka: 4,5 km
  • převýšení: 420 m+
  • povrch: louka, kameny, trail, šotolina, silnice
  • boty: trailové ( s kvalitní vzorkem )

Parkování

Parkoviště je cca 200 metrů od zastávky lanovky, případně větší parkoviště je o kousek níže – centrální parkoviště Ski areálu v Horním Hanychově. Obě parkoviště jsou placené.

Jídlo a občerstvení

• Kiosek u zastávky lanovky,
  • bufet na terase u Ještědu,
  • restaurace v hotelu Ještěd.
Ještěd, od můstků
p

Strava segment

Pro úsek Pod lany najdete v aplikaci i stejnojmenný segment, kde si můžete porovnat čas s nejlepšími.

Segment Pod lany najdete zde >>

Lanovka na Ještěd

Pro váš doprovod by se mohlo hodit:

Lanovku na Ještěd mají ve správě České dráhy, základní cena zpáteční jízdenky ( nahoru-dolu ) je 149 Kč, aktuální ceník lanovky na Ještěd najdete zde >.

Lanovka jede nahoru 4 minuty, jezdí dvě kabinky, jedna nahoru, druhá dolu, s kapacitou 35 osob. Veškeré parametry zde >.

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.