Výzva 48

2. 12. 2022

Už se stává tradicí, že si na listopad, pro mě velmi speciální měsíc (díky mami a tati), vymyslím nějakou osobní výzvu nebo speciální akci.

Vždy to bylo něco bláznivého, většinou také nějaký delší běh, ideálně, když jeho délka byla spojená s číslem toho konkrétního roku.

Letos jsem chtěl změnu a udělat si „trochu“ běžecky volnější listopad, ale jednu běžeckou výzvu jsem měl připravenou, ne že ne. V hlavní celo listopadové výzvě jsem se zaměřit na cvičení. Zúčastnil jsem Ultra interval challenge, 8×10 km v jednom dni a pro cvičení jsem si vybral burpees. O Ultra challenge jsem již napsal samostatný článek, dnes se zaměřím na to cvičení, na výzvu 48.




Jak vznikla výzva 48

Různé sportovně motivační věci probírám často s on-line přáteli na twitteru, a tak jsem je poprosil o radu, o tip.

Krom tradičních: uběhni 48 km a jiných variací na dané téma, se v přehledu rad a tipů nenápadně objevilo slovo burpees (díky Petře). Bylo rozhodnuto.

Co kdybych do toho nešel sám, ale vymyslel něco, do čeho se mohou zapojit i ostatní. Došlo ke spojení burpees a čísla 48 ve výzvu 48.

Co je burpees

Burpees je komplexní cvik, kdy se cvičí pouze vlastním tělem bez dalšího náčiní a nářadí. Česky se mu říká angličák.

Má několik způsobů provedení, kde dva se berou jako základní.

  1. Stoj-dřep-zpor na rukou, nohy jdou dozadu – zpět do dřepu-výskok
  2. Stoj-dřep-zpor na rukou, nohy jdou dozadu-klik-zpět do dřepu-výskok

Varianta angličáku s klikem je využívána jako trest při závodech Spartan race, kdy za nesplnění překážky je tres 30 burpees.

Výzva 48

Průběh výzvy byl velmi jednoduchý, co se pravidel týče. Na každý den byl daný počet burpees, které bylo třeba udělat. Bylo na každém, kdo se do výzvy zapojil, jakou variantu cviku zvolí (s klikem nebo bez).

Vždy na pondělí jsem dal volný den. Začínalo se na 24 cvicích a postupně se přidával na 48. Tento počet se následně každý den opakoval, na finálový den, poslední listopadový, byl dán dvojnásobný počet, 96 burpees.

Jak jsem cvičil výzvu 48

Já si vždy daný počet opakování rozdělil na série po 12 opakování, pak jsem si dal 30 sekund až minutku pauzu a jel další sérii, až do splnění požadovaného počtu pro konkrétní den.

Před cvičením jsem se vždy rozcvičil a protáhl. Pak splnil úkol z výzvy 48, zbývají čas do dvaceti minut jsem vyplnil dalšími cvičení, hlavně cviky na břicho.

Každodenní dvacetiminutovku jsem si většinou odcvičil hned ráno, než jsem šel do práce.

Výjimkou byl den, kdy jsem plnil běžeckou výzvu Ultra challenge interval. Tam jsem počet 48 rozdělil na polovinu a vždy 24 angličáků jsem „odskákal“ ve dvouch pauzách mezi běhy.

Celou výzvu jsem cvičil variantu s klikem, zase s jednou výjimkou, před závodem SUM 2022, kde mě čekalo 50 km (report zde) jsem v sobotu v půl sedmé ráno odcvičil 48 burpees bez kliku.

 

O výzvě 48 jsem každý den, vždy po odcvičení, informoval na twitteru, kde jsem založil třicetidenní vlákno. Každý den jsem sdílel nějaké motivační moudro, radu nebo tip pro běh či jiný sport. V pondělí jsem vždy publikoval nějaký recept na zdravé a chutné jídlo pro sportovce. Věřím, že to další motivovalo a pomohlo ke splnění cviků v jednotlivých dnech výzvy a nějakou tu radu si zapamatovali pro další sportování.

Velká gratulace všem, co výzvu 48 dokončili a šli do toho se mnou, byl to díky tomu pěkně nabušený listopad. Gratuluji i těm, kdo měli odvahu si to nějak, alespoň částečně, vyzkoušet a dají to třeba později.
Díky za vaši podporu a motivaci.

Myslím, že je někdy vhodné si podobnou výzvou zpestřit své sportování, a když tě podpoří okolí a zapojí se i další přátelé a kamarádi, má i výrazný motivační prvek.

Vyzkoušel jsi již něco podobného?

Pro inspiraci přidávám další varianty burpees challenge

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.

Něco pro inspiraci & motivaci: Moje vybavení | Moje závody | Moje knihy

Díky, že to zde čtete.

Pin It on Pinterest