Návod, jak vybrat posilovací lavici

1. 10. 2020

Chcete se udržovat v kondici a vytvořit si vlastní domácí posilovnu, která vám skoro úplně nahradí tu klasickou, V takovém případě se neobejdete bez posilovací lavice. Jeden kousek nahradí hned několik strojů a umožňuje cvičení různých cviků se zátěží podle vaší výkonnosti.

Co si promyslet před výběrem posilovací lavice

Posilovací lavice může představovat důležitou změnu v tréninku díky možnosti efektivního procvičování jiných svalových skupin. Aby přinesla do vašeho cvičení hledanou pestrost, je důležité pečlivě zvážit několik faktorů pro výběr správného typu a následně i konkrétního modelu.

  • Jaké cviky chcete provádět?
  • Kolik místa máte k dispozici?
  • Jaká by měla být maximální nosnost lavice?
  • Kolik jste ochotni utratit za posilovací lavici?

Typy posilovacích lavic

Když se podíváte na nabídku posilovacích lavic, najdete několik různých typů, které se liší podle cviků, na které jsou určené a možnostmi pro polohování. Výběr konkrétního typu většinou přímo určuje, pro cvičení jakých svalových partií lavice poslouží.

Šikmá lavice s pozitivním sklonem

Prvním typem je šikmá lavice s pozitivním sklonem, což znamená, že trup je ve vyšší úrovni, než jsou nohy a spodní část těla. Sklon může být od 15 do 50 stupňů a většina modelů nabízí polohování podle potřeby. Pro tuto lavici se rozhodněte v případě, že chcete posílit zejména svaly na hrudníku. S šikmou lavicí se vám totiž povede zacílit a správně procítit velký prsní sval.

Při provádění cviků s váhami za účelem posílení prsních svalů je důležitá správná technika. Pokud si nejste jistí a máte pocit, že zatěžujete hlavně ramena, zkuste zmenšit náklon lavice. Zároveň není cvičení na této lavici vhodné pro ty, kdo mají problémy s rameny.

Šikmá lavice s negativním sklonem

Druhým typem šikmé lavice je varianta s takzvaným negativním sklonem. Zde je spodní část těla a nohy na zvednuté straně a vrchní část těla směřuje lehce dolů. Sklon je možné nastavit od 15 do 30 stupňů.

Slouží opět pro cviky na posilování trupu, prsních svalů, rukou a ramen. Díky obrácenému náklonu však umožňuje šetrnější cvičení s menší negativní zátěží pro ramena. Cvičí se jiné svaly a při tomto stylu tréninku se většinou dopracujete na zvedání větších vah výrazně rychleji. Dle některých jde o variantu s nižší pravděpodobností případného zhoršení zraněných partií.

Rovná lavice na posilování

Rovná lavice má široké možnosti využití. Najdete ji snad v každém fitness centru a posilovně právě díky velké univerzálnosti. Na této lavici procvičíte hlavně prsní svaly, tricepsy, případně břišní svaly. Dá se umístit i pod bench press a může posloužit nejen pro zvedání činek, ale i pro posilování s osou. V takovém případě je však potřeba mít stojan pro osu. Využít se dá i pro nejrůznější cviky, kde je potřeba například tříbodová opora a podobně.

Díky posilování v rovině jsou při správné technice zatěžovány správné svalové skupiny bez zbytečného přetěžování určitých částí. Výhodou rovné lavice je i fakt, že patří mezi levnější vybavení.

Polohovatelná posilovací lavice

Polohovatelná posilovací lavice v sobě kombinuje všechny tři výše uvedené typy. Dá se totiž nastavit pro negativní i pozitivní sklon, případně poslouží pro cvičení v rovině. Je ideální pro zkušenější uživatele, ale i začátečníky, kteří se chtějí rozvíjet a vědí, že v budoucnu využijí všechny výhody této kombinované varianty.

Vzhledem k univerzálnosti polohovací lavice poslouží jako neocenitelná pomůcka, se kterou libovolně zpestříte trénink. Lepší modely polohovacích lavic mají k dispozici příslušenství, s jehož pomocí můžete posilovat nohy, lépe cvičit bicepsy a podobně. Díky tomu, že v sobě polohovací lavice ukrývá v podstatě několik kusů vybavení najednou, pomáhá šetřit cenný prostor v domácí posilovně.

Jak a podle čeho vybrat posilovací lavici

Následující návod týkající se základních parametrů pro úspěšný výběr nejlepší posilovací lavice poslouží při zařizování menší domácí posilovny, ale může pomoci i pro výběr vhodného vybavení do klasického fitness centra.

Nosnost

Při výběru posilovací lavice pamatujte nejenom na svoji hmotnost, ale i na to, že budete cvičit s další přidanou váhou. Znamená to, že maximální nosnost lavice musí být o kus větší, než je vaše aktuální váha.

S nosností většinou souvisí i hmotnost samotné posilovací lavice. Platí, že čím těžší, tím větší stabilitu může nabídnout. Cvičení je tím pádem bezpečnější a nehrozí, že se s vámi lavice převrátí.

Kvalitní provedení

Pokud hledáte posilovací lavici pro častější tréninky, jistě chcete, aby dlouho vydržela bez problémů. Všímejte si kvality provedení. Lepší a méně poruchové varianty jsou tvořené převážně ze svařeného rámu, kde nehrozí poškození šroubků a podobných součástí. Důležité je to zejména u polohovacích lavic, se kterými budete více manipulovat.

Pohodlnost

Většina posilovacích lavic je lehce polstrovaná a čalouněná. Pozor si dejte na příliš polstrované modely, které nemusí být tolik stabilní, a cvičení na nich může být obtížnější. Z obrázku a popisu většinou tvrdost posilovací lavice nepoznáte, proto je nejlepší před nákupem osobní zkouška.

Rovnou si i vyzkoušejte, jak dobře se lavice ovládá, jak snadno se nastavuje, případně jak fungují nejrůznější doplňky.

Kolik stojí posilovací lavice a kde ji koupit

Nejlevnější posilovací lavice se dají pořídit již od 1300 korun. Kdo si chce svou domácí posilovny vybavit lépe, vhodnější budou lepší modely s cenami začínajícími od 3 000 korun. Profesionální lavice určené do posiloven a fitness centra se pohybují v cenovém rozpětí zhruba od 5 000 do 10 000 korun.

Posilovací lavice pořídíte ve specializovaných prodejnách se sportovními potřebami. Případně se dají objednat na internetu.