Návod, jak vybrat posilovací lavici

1. 10. 2020

Chcete se udržovat v kondici a vytvořit si vlastní domácí posilovnu, která vám skoro úplně nahradí tu klasickou, V takovém případě se neobejdete bez posilovací lavice. Jeden kousek nahradí hned několik strojů a umožňuje cvičení různých cviků se zátěží podle vaší výkonnosti.

Co si promyslet před výběrem posilovací lavice

Posilovací lavice může představovat důležitou změnu v tréninku díky možnosti efektivního procvičování jiných svalových skupin. Aby přinesla do vašeho cvičení hledanou pestrost, je důležité pečlivě zvážit několik faktorů pro výběr správného typu a následně i konkrétního modelu.

  • Jaké cviky chcete provádět?
  • Kolik místa máte k dispozici?
  • Jaká by měla být maximální nosnost lavice?
  • Kolik jste ochotni utratit za posilovací lavici?

Typy posilovacích lavic

Když se podíváte na nabídku posilovacích lavic, najdete několik různých typů, které se liší podle cviků, na které jsou určené a možnostmi pro polohování. Výběr konkrétního typu většinou přímo určuje, pro cvičení jakých svalových partií lavice poslouží.

Šikmá lavice s pozitivním sklonem

Prvním typem je šikmá lavice s pozitivním sklonem, což znamená, že trup je ve vyšší úrovni, než jsou nohy a spodní část těla. Sklon může být od 15 do 50 stupňů a většina modelů nabízí polohování podle potřeby. Pro tuto lavici se rozhodněte v případě, že chcete posílit zejména svaly na hrudníku. S šikmou lavicí se vám totiž povede zacílit a správně procítit velký prsní sval.

Při provádění cviků s váhami za účelem posílení prsních svalů je důležitá správná technika. Pokud si nejste jistí a máte pocit, že zatěžujete hlavně ramena, zkuste zmenšit náklon lavice. Zároveň není cvičení na této lavici vhodné pro ty, kdo mají problémy s rameny.

Šikmá lavice s negativním sklonem

Druhým typem šikmé lavice je varianta s takzvaným negativním sklonem. Zde je spodní část těla a nohy na zvednuté straně a vrchní část těla směřuje lehce dolů. Sklon je možné nastavit od 15 do 30 stupňů.

Slouží opět pro cviky na posilování trupu, prsních svalů, rukou a ramen. Díky obrácenému náklonu však umožňuje šetrnější cvičení s menší negativní zátěží pro ramena. Cvičí se jiné svaly a při tomto stylu tréninku se většinou dopracujete na zvedání větších vah výrazně rychleji. Dle některých jde o variantu s nižší pravděpodobností případného zhoršení zraněných partií.

Rovná lavice na posilování

Rovná lavice má široké možnosti využití. Najdete ji snad v každém fitness centru a posilovně právě díky velké univerzálnosti. Na této lavici procvičíte hlavně prsní svaly, tricepsy, případně břišní svaly. Dá se umístit i pod bench press a může posloužit nejen pro zvedání činek, ale i pro posilování s osou. V takovém případě je však potřeba mít stojan pro osu. Využít se dá i pro nejrůznější cviky, kde je potřeba například tříbodová opora a podobně.

Díky posilování v rovině jsou při správné technice zatěžovány správné svalové skupiny bez zbytečného přetěžování určitých částí. Výhodou rovné lavice je i fakt, že patří mezi levnější vybavení.

Polohovatelná posilovací lavice

Polohovatelná posilovací lavice v sobě kombinuje všechny tři výše uvedené typy. Dá se totiž nastavit pro negativní i pozitivní sklon, případně poslouží pro cvičení v rovině. Je ideální pro zkušenější uživatele, ale i začátečníky, kteří se chtějí rozvíjet a vědí, že v budoucnu využijí všechny výhody této kombinované varianty.

Vzhledem k univerzálnosti polohovací lavice poslouží jako neocenitelná pomůcka, se kterou libovolně zpestříte trénink. Lepší modely polohovacích lavic mají k dispozici příslušenství, s jehož pomocí můžete posilovat nohy, lépe cvičit bicepsy a podobně. Díky tomu, že v sobě polohovací lavice ukrývá v podstatě několik kusů vybavení najednou, pomáhá šetřit cenný prostor v domácí posilovně.

Jak a podle čeho vybrat posilovací lavici

Následující návod týkající se základních parametrů pro úspěšný výběr nejlepší posilovací lavice poslouží při zařizování menší domácí posilovny, ale může pomoci i pro výběr vhodného vybavení do klasického fitness centra.

Nosnost

Při výběru posilovací lavice pamatujte nejenom na svoji hmotnost, ale i na to, že budete cvičit s další přidanou váhou. Znamená to, že maximální nosnost lavice musí být o kus větší, než je vaše aktuální váha.

S nosností většinou souvisí i hmotnost samotné posilovací lavice. Platí, že čím těžší, tím větší stabilitu může nabídnout. Cvičení je tím pádem bezpečnější a nehrozí, že se s vámi lavice převrátí.

Kvalitní provedení

Pokud hledáte posilovací lavici pro častější tréninky, jistě chcete, aby dlouho vydržela bez problémů. Všímejte si kvality provedení. Lepší a méně poruchové varianty jsou tvořené převážně ze svařeného rámu, kde nehrozí poškození šroubků a podobných součástí. Důležité je to zejména u polohovacích lavic, se kterými budete více manipulovat.

Pohodlnost

Většina posilovacích lavic je lehce polstrovaná a čalouněná. Pozor si dejte na příliš polstrované modely, které nemusí být tolik stabilní, a cvičení na nich může být obtížnější. Z obrázku a popisu většinou tvrdost posilovací lavice nepoznáte, proto je nejlepší před nákupem osobní zkouška.

Rovnou si i vyzkoušejte, jak dobře se lavice ovládá, jak snadno se nastavuje, případně jak fungují nejrůznější doplňky.

Kolik stojí posilovací lavice a kde ji koupit

Nejlevnější posilovací lavice se dají pořídit již od 1300 korun. Kdo si chce svou domácí posilovny vybavit lépe, vhodnější budou lepší modely s cenami začínajícími od 3 000 korun. Profesionální lavice určené do posiloven a fitness centra se pohybují v cenovém rozpětí zhruba od 5 000 do 10 000 korun.

Posilovací lavice pořídíte ve specializovaných prodejnách se sportovními potřebami. Případně se dají objednat na internetu.

Pin It on Pinterest

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Snažíme se poskytovat služby v co nejvyšší kvalitě, proto naše stránky využívají technologii cookies. Většina internetových prohlížečů je automaticky nastavena tak, aby byly soubory cookies příjímány. Změnu můžete provést v nastavení svého prohlížeče.

Zavřít