Tři rady pro začátek

1. 7. 2018

Tři rady pro začátek

Slovy klasika: Kdo jsem já, abych mohl radit? Přesto to zkusímwink Čeho se vyvarovat a na co nezapomenout při začátku běhání? Zkušenější běžci a trenéři by mohli vyjmenovat určitě desítky různých drobností, na co si dát pozor. Já mám pro vás tři. Úsměvně a motivačně.

Nezapomeňte na cíl

Překonali jste úvodní martyrium s výběrem bot, zvolili oblečení, aby jste při běhu dobře vypadali. Sportovní hodinky nastaveny. Máte správná sluchátka, aby hudba dobře duněla v uších a poprvé jste vyběhli. Dělám si z toho trochu legraci.

Chcete běhat? Vyběhnete. Hned teď. Začněte, teď je ten správný okamžik. Vybavení si můžete dokoupit později, to základní a za celkem dobré peníze je například v Decathlonu.

Vyběhnout poprvé je těžké. Podruhé, po třetí to jde. Po páté? Vždyť možná začne pršet? To je ale horko! Nesmí vás nic odradit a zkazit radost z pohybu.

Radost z pohybu a celkové uvolnění těla mysli je velmi důležité a běh vám to přinese. Aby jste u běhu nebo u jakéhokoliv sportu vydrželi, potřebujete cíl.

Proč běháte? Co je cíl? Čeho chcete dosáhnout?

Chcete zhubnout? Zlepšit si fyzickou kondici? Uběhnout 10 km, půl maraton, maraton? Jasně definovaný cíl Vám pomůže. Víte k čemu směřujete. A dle toho si můžete nastavit cestu a dát menší dílčí cíle.

Hlavní cíl by měl být pro Vás výzva a zároveň by měl být reálný. Menší postupné cíle Vám ukáží cestu.

Nezapomeňte si dát řadu menších postupných cílů. Radujte se z každého zlepšení, sdílejte svou radost s ostatními. Každé kilo dolů, každý kilometr navíc je důvod k oslavě.

Pozor na tempo

To jsem dnes uhnal. Jedu bomby. Super. A co ráno? A jak příště? Na začátku je třeba mít velkou trpělivost. Sami se sebou i s okolím. Okolí Vás bude možná odrazovat, bude mít různé poznámky apod.

Na Facebooku dejte pozor na běžecké skupiny, tam jsou někteří velcí borci, jdou vše na pohodu a běhají kilometr za cca 4 min. Vše pomalejší ostatní neuznávají. A jsou hodně slyšet. Nepovzbudí. Jejich výkony jsou skvělé, gratuluji, ale velmi je sráží, že nedokáží ocenit ostatní.

Mějte s nimi trpělivost. Ono se to k dobrému obrátí.

Mějte trpělivost i sami se sebou.

Mějte trpělivost i sami se sebou. Kdo neběhal, desítku za 45 min na poprvé neuběhne. Pro začátek zvolte správné tempo. Běhejte tak, aby jste si mohli při běhu mluvit. Jak se říká, aby jste běh udejchali.

Nebojte se proložit běh chůzí. Není na to nic špatného. Indiánský běh je pro začátek skvělý. Zkrátka, když už nemůžete, přejděte do chůze. Nezastavujte, ale jděte pomaleji dál, a pak se může opět rozběhnout. Budujte si svou vlastní tzv. obecnou vytrvalost, na které později můžete vystavět svůj konečný vysněný výkon.

Nebojte se, že to bude trvat dlouho. Při pravidelném a rozumném tréninku se zlepšení rychle dostaví. Následně můžete zařadit do běhu i nějaký rychlejší úsek nebo výběh do kopečku.

17 knih o běhání

Hledáte inspiraci? Hledáte rady? Učte se od nejlepších. Zde je přehled skvělých 17 knih o běhání, kde naleznete inspiraci, rady a motivaci pro běh i pro zlepšení vašeho zdraví.

Nezapomeňte na cvičení a regeneraci

Obujete boty, oblečete elasťáky a vyběhnete. To je první krok. Gratuluji. Vydržte co nejdéle. Aby vám to běhalo lépe, zdravěji a radostněji

  • nezapomeňte na pravidelnou regeneraci,
  • zlepšujte se v technice běhu,
  • proložte běh i dalším cvičení.

Tělo si postupně při pravidelném běhání na zátěž zvykne. Podpořte svůj výkon a progres správnou regenerací. Dopřejte si bylinkovou koupel, zajděte si na masáž. Správně se stravujte. Například při hubnutí běh skvěle pomáhá, ale bez změny stravování a celkové změny k životu to nepůjde. Mějte ze života radost.

Rozvíjejte svou běžeckou techniku. Prodloužíte svou sportovní dlouhověkost a zrychlíte svůj běh. Správná technika vám ušetří spoustu sil. K rozvoji běžecké techniky vám pomůže pravidelné cvičení běžecké abecedy.

Na youtube.com najdete mnoho různých tréninků a provedení běžecké abecedy, zde je jeden od keňského trenéra:

Proč bych měl cvičit, když běhám? Protože chcete být lepší 🙂 Pravidelně posilujte tzv. střed těla. Pomůže vám při správné držení těla při běhu. Nebudou Vás bolet záda.

Vyzkoušejte cvičení na balančních pomůckách, například Bosu je skvělé. Zkuste závěsný systém TRX a podobné. Máte doma pěnový válec? Taky velmi prospěšné cvičení. Nemusíte chodit do posilovny. Doma si také kvalitně zacvičíte.

Na celkové zklidnění, protažení těla, zlepší dýchání je skvělá yoga.

Bolí vás celý člověk? Jděte si zaplavat. Potřebujete ulevit kloubům? Projeďte se na kole. Vždy je nějaká možnost.

Chcete? Začněte. Vydržte. Radujte se.

„Tajemství pokroku je ukryté v tom, že vůbec začnete“ Mark Twain

Sluchátka AfterShokz

12. Outdoorová kamera

Tyto kamery jsou vhodné pro natáčení různých sportovních a akčních aktivit. Hodí se při běhu, ideálně v horách. Pro překážkové závody, na kolo, na lyže, na plavání a surf.

Díky jejich velkému příslušenství se mohou použít i do vody, mají různé držáky na helmu, kolo, na selfie tyče.

Bohatost příslušenství je jedním se základní věcí, kterých si všímat při výběru outdoorové akční kamery. Důležité jsou také technické parametry rozlišení: Obecně platí – čím větší rozlišení, tím lepší kvalita videa.

Velikost displeje, stabilizace obrazu, ovládání kamery a komunikace s dalším zařízením.

Na čele pelotonu akčních kamer je Go Pro, aktuálně s modelem GoPro Hero 10.

Kvalitní akční outdoorové kamery nabízí značky: DJI (například model DJI Action 2 Dual-Screen Combo), Insta 360, zajímavou alternativou, co do kvality a financí, jsou značky: NiceBoy, Yi nebo Lamax.

Cenová relace: 1000–16 000 Kč

13. Masážní pistole

Masážní pistole, hit posledního roku.

Regenerace je pro úspěch ve sportu stejně důležitá jako samotný trénink. Kdo ji podceňuje, tak …, nechme strašení. Správný odpočinek, sauna, masáže, doplňkové cvičení a posilování? Ano, jasně. K základní pomůckám pro domácí regeneraci patří, v tom výběru již uvedený, masážní válec.

Technologie jdou stále dál. Masážní pistole jsou stále oblíbenější.

Použití masážní pistole je velice snadné. Stačí jen přístroj zapnout a přiložit k místu, které vás bolí.

Masážní pistole pomáhá zmírnit svalové napětí a ztuhlost, zvyšuje rozsah pohybu a současně zlepšuje cirkulaci a průtok krve.

Cenová relace: 1 590–16 000 Kč

14. Běžecký kemp

Běhání v partě nadšenců pod dohledem trenérů. Ráno a odpoledne běh, večer přednášky, vše doplněno různými radami pro trénink, výživu a regeneraci.

Pořádají se v českých horách (Krkonoše, Jizerky, Šumava) i v zahraničí ( Tatry, Alpy ). Většinou jde o prodloužený víkend, 3-5 dní. Za mne super dárek pro běžeckého nadšence.

a další …

Pro milovníky jógy je také pořádáno mnoho celo-víkendových akcí.

Cenová relace: 3500–15000 Kč

15. Test v laboratoři

Zátěžový běžecký test prováděný v běžecké laboratoři zjistí aktuální formu, zdraví a kondice. Určí se tréninkové zóny a běžci získají další doporučení.

Nejčastější je zátěžový test laktátové křivky.

Kde zjistit více a objednat:

  • Vital-praha.cz
  • triexpert.cz
  • SALMING RUNLAB – salming.cz

a další

Cenová relace: 1700–4000 Kč

16. Sportovní výživa a doplňky

Zde bych řekl, že jde o další záchytnou kategorii dárků pro sportovce. Je zde velmi široká nabídka. Od specialit, jako jsou proteiny, BCAA a další podobné suplementy, přes různé gely a tyčinky, až k vitamínům a různým doplňkům stravy.

Ideální je okouknout, co váš sportovec již jít a bere za doplňky. Není nic jednoduššího, než mu zásoby doplnit.

Velmi dobře hodnocen je přípravek Edgar. Běžci mají v oblibě gely a tyčinky Clift, GU, nově se také hodně dostává do obliby značka Maurten. 

Já si také oblíbil tyčinky a věci od Enervitu a firmy Penco. Dobré zkušenosti mám se shopem a věcmi od Namaximum.cz a doplňků od Blendea.cz

Poslední má výborná zkušenost je s výrobky Protein&Co.

Pro milovníky müsli, sušeného ovoce a oříšků je velmi dobrá služba Mixit, kde si můžete namíchat své müsli, tak jak budete chtít. Mají také müsli tyčinky, čokoládu a další pochoutky.

Cenová relace: 30–1500 Kč

17. Běžecký pás

Běžecký pás je, tak trochu, samostatná kapitola mezi běžeckým vybavení. I když se dá mnoho běžeckých pásů velmi jednoduše složit, stejně nějaké místo zaberou. Zároveň jde o větší investici.

Když si s výběrem nového běžeckého pásu dáte záležet, získáte výbornou pomůcku při cestě za získáním štíhlejší postavy a lepší kondice. Ještě předtím, než se pustíte do prohlížení jednotlivých modelů, ujasněte si odpovědi na tyto otázky:

  • Kolik místa máte k dispozici?
  • Budete pás opravdu pravidelně využívat? A spíše pro chůzi, nebo vyloženě pro běh?
  • Poslouží pouze pro vás, nebo i pro další členy rodiny?
  • Bez jakých funkcí a vlastností se neobejdete?
  • Jaký máte rozpočet?

Běžecký pás je dobrá pomůcka pro běžce, zejména za špatného počasí a v zimě, kdy se často nechce jí ven nebo je mnoho sněhu. Běžecký pás je vhodný také pro zahřátí před domácím fitness cvičení nebo naopak, jako uvolnění po cvičení, hodí se také pro cardio cvičení.

Více o tom, jak vybrat pás se dočtete v článku: Jak vybrat běžecký pás.

Velký výběr běžeckých pásů najdete v shopu Insportline.cz, pěkný výběr je také na Alza.cz. Pásy s dobrou cenou, tzv. dobrým poměrem cena/kvalita, jsou k dispozici v Decathlonu.

Cenová relace: 5 000 – 170 000 Kč

Přečtěte si také

Pin It on Pinterest

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací

Snažíme se poskytovat služby v co nejvyšší kvalitě, proto naše stránky využívají technologii cookies. Většina internetových prohlížečů je automaticky nastavena tak, aby byly soubory cookies příjímány. Změnu můžete provést v nastavení svého prohlížeče.

Zavřít