Běžecká trasa: Filmová sedmnáctka Hruboskalskem

6. 1. 2021

Těchto sedmnáct kilometrů Hruboskalskem vám nabídne krásné trailové úseky, krásné scenérie a výhledy, jen krátký a prudký kopec navíc proběhnete několik filmových míst, pro ten název dnešní běžecké trasy Českým rájem.

Hruboskalsko je totiž u filmařů hodně oblíbené a to jak v minulosti, tak i v současnosti. na konci článku některé filmy a pohádky připomenu, teď na začátek si můžeme v rychlosti připomenout film Jak dostat tatínka do polepšovny. Tato trasa začíná u Věžického rybníku, kde se několik scén natáčelo. A schválně jestli na trase najdete skálu odkud shlížel malý Vašek s tátou dolů?

Hruboskalsko – Věžický rybník ( Věžák )

Hruboskalsko, skalní hlídač u cesty k Hrubé Skále

Popis trasy

Trasa začíná na parkovišti u Věžického rybníku ( Věžáku ). Vystartujte po žluté, směr Vidlák. První kilometr a půl je po rozbité silničce a lehký trail.

Na rozcestí Věžické údolí se napojte na červenou ( Zlatou stezku Českého ráje ), směr Hrubá Skála, čeká vás 3,5 km táhlého, ale mírného stoupání k Hrubé Skále, respektive k hřbitovu ( ten se také objevil ve filmu Jak dostat tatínka do polepšovny ). Stále po červené, nyní kus po silnici, k parkovišti u Zámku Hrubá Skála a dál k rozcestí u Adamova lože. Krátký seběh a rovinka okolo Arboreta Bukovina a výběh nahoru, silničkou vysekanou mezi bloky skal na vyhlídky, stále po červené. Nejdříve vyhlídka Na Kapelu a po půl kilometru Vyhlídka U Věže.

Hruboskalsko – Vyhlídka Na Kapelu

Hruboskalsko – Vyhlídka U Lvíčka

Asi po 500 metrech ( pokud si nechcete trasu trochu prodloužit a podívat se až na Valdštejn, je to jen kousek ) je rozcestí U Radče, se z červené značky uhýbá na zelenou. Kousek po lesní šotolinové silničce a zahnout doleva a úzkou pěšinu. Následuje krásný trailový úsek mezi skalami, okolo kapličky Radeč a lesním svahem dolů až silničce, rozcestí Pod Radčí.

p

Kaple Radeč se zvonicí byla postavena roku 1836 v dnes již neexistující vsi Radeč. V horní části je ve štítovém výklenku cca 60 cm vysoká socha sv. Jana Nepomuckého.

Zdroj: pamatkovykatalog.cz/zvonice-15153934

Zde napojení na modrou turistickou značku, cesta vede mírně z kopce až k Rozcestí Pod Nouzovem, stále po modré, směr Vyskeř, stoupání lesem, následuje rovinka po silnici a odbočka na polní cestu. Stále po modré, která vás dovede až na vrchol Vyskeře ke Kaply sv. Anny a k nádherné vyhlídce na Český ráj. Kdo první uvidí Trosky, něco vyhraje wink

Cestou dolů, po modré, si můžete obráceném gardu prohlédnou jednotlivá zastavení Křížové cesty.

Pozor, zejména po dešti nebo v zimě je cesta dolů od Kaple Sv. Anny rozblácená a velmi kluzká.

Seběhnete na silnici, zde se pokocháte nádherným kamenným Kostelem Nanebevzetí Panny Marie s dřevěnou zvonicí a budete zbíhat po silnici dolů, stále po modré.

Proběhnete okolo vodníka, který se k vám otáčí zády a kousek za ním seběhnete ze silnice. Cesta, stále po modré a stále z kopce, vás zavede až do Podtroseckého údolí na rozcestí Podvyskeřský mlýn, kde odbočíte na žlutou ( modrá pokračuje směr hrad Kost ), směr Pleskotský mlýn, jde o krásný trailový úsek.

Rozcestí Pleskotský mlýn a necelé dva kilometry do cíle, tento poslední úsek je po silnici, stále po žluté, až na parkoviště u Věžáku.

Mapa trasy – zdroj a ke stažení na mapy.cz

Délka trasy: 17,2 km

Převýšení: 366 m+

Povrch: smíšený – trail, lesní a polní cesty, šotolina, rozbité silničky, silnice

Boty: univerzálky a lehké trailovky ( za sucha i silniční )

Vybrat běžecké boty na trail

top4running.cz

Vyskeř – kaple sv. Anny

Vyskeř – Kostel Nanebevzetí Panny Marie

Vyskeř – výhled od kaple sv. Anny

p

Filmy natáčené v oblasti Hruboskalska

Zde je pár známých a oblíbených filmů, které se točili v oblasti Hruboskalska

• Jak dostat tatínka do polepšovny ( u Věžáku, ve skalách Hruboskalska, Podsemínský mlýn, Bobšice a nedaleký Vesec )
  • Princ Bajaja ( u Věžáku, Zámek Hrubá Skála, hrad Valdštejn a ve skalách Hruboskalska )
  • Máj ( Věžák a okolí )
  • Tajemství hradu v Karpatech ( cesta na Valdštejn )
  • Princ a Večernice ( Kopicův statek )

Další najdete na serveru www.filmovamista.cz

Parkoviště

Parkoviště u Věžického rybníku. Parkoviště je neplacené a není moc velké, v sezóně a za pěkného počasí je rychle zaplněné.
Alternativu a start z jiného místa nabízí parkoviště u zámku Hrubá Skála, je placené a také často zaplněné.

Občerstvení

Na této trase jsou dvě místa, kde si můžete něco koupit k jídlu a pití.

• Zámek Hrubá Skála – zámecká restaurace nebo stánky na parkovišti před zámkem.
  • Vyskeř – hospoda na návsi, naproti obecnímu úřadu

Přímo u parkoviště u Věžáku je přes silnici studánka ( pramen ), kde si můžete nabrat vodu.

rozcestí Podvyskeřský mlýn

stezka, Podtrosecké údolí

Památky a zajímavá místa na trase

• rybník Věžák
  • zámek Hrubá Skála
  • vyhlídky Hruboskalska
  • kaple Radeč
  • kaple Sv. Anny, Vyskeř
  • Kostel Nanebevzetí Panny Marie se zvonicí, Vyskeř

Památky a zajímavá místa v okolí trasy

• skalní město Hruboskalsko
  • hrad Valdštejn
  • Kopicův statek a Jirošovi skalní reliéfy
  • hrad Trosky
  • hrad Kost

Další běžecké trasy v Českém ráji najdete zde > Bežecké trasy. Z nich pro vás vybírám přímo z oblasti Hruboskaskalska a okolí tyto tři:

foto: fotky v tomto článku jsou z mého běhu 30.12.2020

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.