3 nejlepší místa na běhání v Českém ráji

17. 2. 2021

Víkendové delší běhy vymýšlím ve stylu: něco vidět, něco poznat a pořádně si zaběhat. V loňském roce jsem si vzal na paškál Český ráj. Mám to blízko a tak jsem i v době omezení a různých nařízení mohl pravidelně vyrážet na stezky po Českém ráji. Nádherný kraj, nejen na běhání.

Rád vám doporučím a ukážu tři nejlepší místa, kde si lze v Českém ráji skvěle zaběhat a něco u toho vidět. A když říkám zaběhat, myslím tím, že vás vaše nohy budou milovat.

Vyzkoušejte a zažijte zážitkové běhání v Českém ráji

Český ráj nabízí mnoho krásných míst pro výkon i pro zážitkové běhání, je velmi těžké vybrat jen tři, a k některým místům je to i nespravedlivé, ale musel jsem, protože je to článek na blog a ne román od Aloise Jiráska.

Takže zde doporučuji tři místa, v každém jsou vybrány a představeny dvě trasy. Trasy jsou inspirací pro běhání, zároveň mohou sloužit jako inspirace pro turisty a jejich výlet.

U každé trasy najdete základní info o parametrech, její stručný popis, odkaz na mapu, kde si můžete stáhnout GPX pro hodinky. Dále vždy při info o možnost parkování. Na blogu mám k jednotlivým trasám i podrobný popis z dalšími informacemi, tak že se nebojte prokliknout dál a získat doplňující info. A přidám i něco navíc.

Příhrazské skály nabízí nádherné scenérie po celý rok

Příhrazské skály a okolí Mužského

Hradbu Příhrazských skal můžete vidět po levé ruce pokud jedete po D10 z Mladé Boleslavi na Turnov mezi sjezdy Mnichovo Hradiště a Březina. Za touto hradbou se rozkládají lesy, kde jsou další skalní útvary, různá údolí a mnoho cest.

V lesích okolo Mužského, nejvyššího vrcholu okresu Mladá Boleslav, se také skrývá mnoho památek a přírodních zajímavostí.

Pro vás jsem dnes vybral vybral dva okruhy, pro malý a velký okruh Okolo Příhrazských skal.

Okolo Příhrazských skal

• Délka: 4,9 km
  • Převýšení: 203 m+
  • Parkování: Mužský, u penzionu Na Krásné vyhlídce

Start je u vjezdu areálu Na Krásné vyhlídce – beží se po červené, směr Příhrazy – okolo zadní části penzionu, po stezce do lesa – k ukazately a vyhlídce Stará Hrada se cesta vlní lesem po okraji skalního masivu – od vyhlídky Stará Hrada ( 1,3 km ) je náročnější část, kde jsou různé schody ( přírodní a železné ), zde zejména za mokra dej velký pozor – po cca 2 km je prudký sestup do Příhraz – stále se jde po červené – proběhni Příhrazy a stoupej nahoru ( 2,5 km ) – výstup je náročný, místy krkolomný – na vrchlu je rozcestí U věže ( 2,9 km ), kde odboč na žlutou – rozcestí Hrázka ( 3,6 km ) – po modré nahoru, směr Krásná vyhlídka – po modré, stezka lesem, po okraji sadu a nakonec sadem zpět do cíle.

Velký okruh okolo Příhrazských skal

• délka: 14,2 km
  • převýšení: 498 m
  • Parkování: parkoviště u Valečova, Boseň

Start a cíl je u parkoviště pod hradem Valečov – vyráží se po červené – rozcestí Valečov – po červené proběhnout Bunclavu – rozcestí Skalka – napojení na modrou, doprava kousek po silnici – seběh ze silnice a dál po modré – seběh, výběh, seběh – rozcestí Černá louže – po žluté, směr Hrázka – před rozcestím Hrázka je velmi prudká část – Hrázka – po žluté až k rozcestí U Věže – po červené sešup dolů do Příhraz, pozor velmi opatrně !! – Příhrazy – stále po červené – výstup nahoru do skal – Průběh Příhrazskými skalami – pozor schody, tentokrát směrem nahoru, za mokra velmi opatrně – Na Krásné vyhlídce – počervené směr Drábské světničky – za Suchým průchodem krátké napojení na modrou, vyhnete se tak odbočce k výhlídkám, které jsou na červené – Drábské světničky, dál po červené – krásný, ale profilově náročný trailový úsek, až k rozcestí Skalka – po silnici dolů, zpět na parkoviště u Valečova – cíl

Co lze v této oblasti obdivovat. Kromě krás a výhledů Příhrazských skal jsou zde dvě hlavní památky: Drábské světničky a zřícenina hradu Valečov. V lesích schované zbytky starého hradiště Brada a zbytky hradů Klamorna a Hynšta.

Pokud pak po běhání popojedete, tak pár kilometrů odtud je hrad Kost, jedna z hlavních dominant a cílů v Českém ráji. I u Kosti si lze pěkně zaběhat, mrkněte na článek Všechny cesty vedou na Kost.

Opačným směrem, na západ od skal je Mnichovo Hradiště, kde stojí za pozornost krásný zámek.

Hruboskalsko – rybník Věžák

Hruboskalsko – skalní město

Hruboskalsko

Další skalní město v Českém ráji, další lesy a stezky, ale také památky a pro milovníky filmů a pohádek také oblast, které budou znát z mnoha filmů, za všechny zmíním asi nejznámější: Jak dostat tatínka do polepšovny a Princ Bajaja. Hruboskalsko je u filmařů velmi oblíbené.

Hruboskalsko se rozkládá jihovýchodně od Turnova.

Mám pro vás připravené dva okruhy, které vás Hruboskalskem provedou a ukážou vám mnoho krásného z této oblasti.

Okolo Hruboskalska

• Délka: 10,8 km
  • Převýšení: 336 m+
  • Parkování: Pelešany u Turnova, pod hradem Valdštejn

Parkoviště Pelešany – a začíná se do kopce, po zelené k Valdštejnu – na kopci napojení na žlutou a dolů pod Valštejn, takový okolo Valdštejnu v trailovém rychlíku– po žluté, silnice, trail, silnice, trail, rychle se to střídá, ale stezka je parádní a stále po žluté směr Sedmihorky, až k rozcestí Antonínův pramen – dále po modré do Sedmihorek – pozor v Sedmihorkách, zde modrou opusť a proběhni Sedmihorky – na konci, po zelené směr Hrubá Skála až k rozcestí Myší díra – modrá, k rozcestí U Adamova lože – po červené, Zlaté stezce Českého ráje, až k Valdštejnu se třemi výjimkami: vyhnete se po silnici Arboretu, vyhlídce Na kapelu a vyhlídce U lvíčka a dál k rozhledně Hlavatice – na rozcestí Pod Hlavaticí odbočit na žlutou, zpět do Pelešan na parkoviště.

Nahoru dolu Hruboskalskem

• délka: 13,0 km
  • převýšení: 286 m
  • parkování: parkoviště u rybníku Věžák

Start a cíl u známého parkoviště u rybníku Věžák – běží se po zelené, směr Radeč – po silnici, cca 800 m – po zelené zahnout na stezku – rozcestí Nad Čertoryjí, přeběhnutí silnice – pozor ! prudký seběh v lese – dál po zelené – rozcestí Pod Nouzovem, po zelené – rozcestí Pod Radčí – nahoru po zelené na Radeč – rozcestí U Radče, po červené, směr Hrubá Skála – Arboretum – stále po červené – rozcestí U Adamova lože – kousek po silnici, okolo zámku Hrubá Skála – u hřbitova dále po stezce, stále po červené – seběh lesem až k rozcestí Vežické údolí – doprava po žluté, okolo rybníku Věžák k cíli.

Hlavními magnety Hruboskalska jsou skály 🙂 Tak samozřejmě, Skalní město Hruboskalsko nabízí mnoho krásných vyhlídek, ale to není vše. Kromě již zmíněných filmových míst ( kdo hledá, ten najde, je jich zde hodně ) je to oblast dvou významných památek, Hradu Valdštejn a Zámku Hrubá Skála. Nedaleko od Valdštejnu, směrem na Turnov je rozhledna Hlavatice, je na okružní trase.

Když popojedete nebo popoběhnete dál, můžete navštívit hrad Trosky, další z významných dominant Českého ráje. Pár kilometrů od Hrubé Skály je vesnice Radvánovice a tam je zábavný areál Šťastná země, to ocení zejména děti. Opačným jižním směrem se můžete podívat na Vyskeř a rozhlédnout se po kraji od kaple. Sv. Anny.

Vybrat sporttester

Polar | Suunto

Garmin

Malá Skála

Malá Skála – zimní výhled na Suché skály

Malá Skála a okolí

Malá Skála patří k nejznámějším městečkům a řekněme k hlavním centrům v Českém ráji, je severně od Turnova. Samozřejmě zde jsou také nějaké skály, Malá Skála k tomu navíc přidává Jizeru, přes letní sezonu je zde oblíbené místo startu pro sjezd Jizery.

Já vybral dvě trasy, které vám okolí Malé Skály jisto jistě parádně představí.

Dolánky – Malá Skála a zpět

• Délka: 20 km
  • Převýšení: 540 m+
  • Parkoviště: u Dlaskova statku, Dolánky

Start a cíl Dolánky, u Dlaskova statku – počervené k mostu V Dolánkách – přes most na druhý břeh Jizery a po zelené, podél Jizery,  směr Zrcadlová koza a Zbirohy – rychlý úsek po silnici, až na soupání u Zbiroh –  odtud po silnici do Michovky, už ne po zelený, ale po cyklo trase 4006 – Michov, napojení na modrou, zde už je zase trail – seběh do Malé Skály ( po modré a po zelené ), místy je to pěkný sešup – okolo Žluté plovárny – před mostem je pramen, zde se můžete napít a rychle osvěžit – přes most – a po červené nahoru na rozcestí pod Pantheonem a dál k Frýdštejnu ( těžší trail po lesní stezce mezi skalami ) – po červené , po silničce do Voděrad – stále po červené, za Voděrady odbočka do lesa, krasný trail lesem – kousek po silnici, stále po červené – přeběhnutí silnice č.10 na Harrachov, zde opatrně, bývá velký provoz a rychle zpět na stezku – cesta na Turnovem  a dále po červené  – z Bokoviny prudký seběh až do cíle v Dolánkách.

Variantně se dá vystartovat z Malé Skály a otočku mít v Dolánkách.

Okolo Besedických a Suchých skal

• délka: 6,6 km
  • převýšení: 311 m
  • Parování: centrální parkoviště Malá Skála

Start je u křižovatky vedle Boučkova statku – směr k pomníkům, šikmo vlevo a od rozcestí po zelené do Besedických skal – výběh z Malé Skály a stoupání – rozcestí U tůňky – po modré doleva – až k rozcestí U kalicha, Besedice – po červený, směr Besedice, za nimi cca 400 metrů po silnici – na křižovatce napojení na zelenou – mezi poli a stoupání lesem – rozcestí Nad Suchými skalami – doleva, dál po modré, okolo Suchých skal – Prosíčka – po modré seběh do Malé Skály – cíl u Boučkova statku

Malá skála, Žlutá plovárna, Jizera, restaurace a kiosky, lodě a koloběžky. K tomu si přidejte Dolánky u Turnova a Zrcadlovou kozu pár kilometrů po proudu Jizery a máte letní zábavné králoství.

Navíc je v okolí mnoho památek. V Dolánkách Dlaskův statek, kousek odtud Zámek Hrubý Rohozec. U Malé Skály jsou Vranov – Pantheon, na skalním ostrohu na městem a nedaleký hrad Frýdštejn. Navíc přihazuji Besedické skály. Chybí vám rozhledna? I tu u Malé Skály najdete, je to Kopanina.

,A zde slíbené něco navíc:

Kam na závody v Českém ráji

Máte rádi závody? Jasně že jo. K běhu závody patří a některé se konají i v Českém ráji, tak nakonec dám 5 tipů na běžecké závody v Českém ráji.

Ultra tip

Mám pro vás i jeden ultra tip. 118 km dlouhou Zlatou stezku Českého ráje, která se vlní přes všechny části Českého ráje z Jičína až do Mladé Boleslavi.

Podrobnosti o této ultra výzvě a další podrobnosti k trase najdete zde >> Zlatá stezka Českého ráje.

Běžecké trasy

Kompletní přehled všech běžeckých tras, který navíc průběžně doplňuji, najdete na stránce běžecké trasy.

Pro ty, kdo si zamilovali virtuální závody, mohu nabídnou Sportigo Český ráj Challenge, kde si můžete vybrat trasu. Dejte vědět svým kamarádům a běžeckým přátelům a zazávoďte si na stezkách v Českém ráji.

Český ráj nabízí velmi rozmanitý terén, ať již povrchově, tak i profilově. Na své si zde přijdou milovníci čistých trailů a běhání po lesních stezkách, ale také silničáři se zde nebudou nudit. Jsou zde rovinky ( pár jich je ) a mnoho různých kopců a údolí, které vás dobře prověří, navíc jsou zde Tábor a Kozákov, nejvyšší zdejší kopce a tam už se dají nějaké výškové metry získat 🙂

Užijte si Český ráj, třeba se někde na stezce potkáme.

Potřebuje nějaké další tip, info nebo upřesnění?

Napište michal@sportigo.cz případně přes Facebook nebo Instagram.

Sledujte mě:

Kdo to tady vše píše:

Michal Kudrna, běhám po stezkách, nejčastěji v Českém ráji a v Krkonoších. Píšu, občas něco vyfotím nebo sestříhám.  Osobní motto: Více poznat, více zažít.

Něco pro inspiraci & motivaci:

app. Strava | Moje vybavení | Moje závody | Moje knihy | Měsíční Zúčtování |

Díky, že to zde čtete.

Přečtěte si také

Pokoř Everest na Lovoši

Dostal jsem tip na jednu skvělou běžeckou akci a rád sdílím dál info o této akci. Pořádá ji můj běžecký kamarád Jakub Chalupný. Jde o České středohoří a běhání do kopce, plete se...